Äldreomsorg

Vi tar strid för äldreomsorgen!

Efter jul har Vänsterpartiet återigen hamnat i centrum för Norrköpingspolitiken. Det hela handlar om den utdragna striden kring Kvartettens förslag om drastiska personalnedskärningar på Norrköpings demensboenden. Hela 42 miljoner vill man skära ner vilket innebär att fler än 100 undersköterskor ska bort. Och detta i en äldreomsorg som redan är under stor press och har mycket svårt att anställa eftersom att arbetet helt enkelt är för tufft.

Vid pressträffen den 7 januari presenterade vårt oppositionsråd Nicklas Lundström tillsammans med moderaternas Sophia Jarl ett gemensamt förslag på hur nedskärningen kan stoppas. Det är ovanligt att vi samarbetar med moderaterna men det finns frågor där vi kan enas. Det kan jämföras med när Jonas Sjöstedt tillsammans med Ulf Kristersson stoppade kaosprivatiseringen av arbetsförmedlingen.

Den lösning som V och M gemensamt presenterade har full ekonomisk täckning. Och det har en tydlig vänsterprägel då kommunens stora överskott används för att faktiskt finansiera välfärd istället för att läggas på hög. Så här får vi ihop de 42 miljonerna:

1. Inom Vård- och omsorg skär vi istället 5 miljoner på administration och vi anser att 5 miljoner kan hämtas genom aktivt arbete för minskade sjukskrivningar.
  2. Vi skjuter till 17 miljoner från den sociala investeringsfonden som ändå inte har några ansökningar och 15 miljoner från de mycket stora vinster kommunen varje år gör på aktier och värdepapper (bara förra året tjänade kommunen över 140 miljoner på aktier och värdepapper).

Detta är ingen ny fråga. Under hösten stoppade Vänsterpartiets ledamöter i Vård- och omsorgsnämnden (Ricardo Olivares, Sara Perlman, Rahmo Sheeq) förslaget tre gånger. Och nu kommer den till kommunfullmäktige den 27 januari.

Vi har samtalat med och stöttar fullt ut både både Undersköterskeupproret och Kommunal som också protesterar mot nedskärningen. Nu väntar tre veckor av intensiv opinionsbildning för att skapa ett tryck på Kvartetten. I går vann vårt förslag i kommunstyrelsen efter att SD bestämt sig för att stödja det. Det låter dock tyvärr som att MP som vanligt kommer att rösta för Kvartettens högerpolitik i Kommunfullmäktige. Men det är tid kvar och i bästa fall hoppas vi att få till seriösa förhandlingar med Kvartetten.

Vänsterpartiets mål och motivation i frågan är alltid att kämpa för de undersköterskor som bär upp mycket av Norrköpings välfärd och de äldre som förtjänar en värdig omsorg.

Nicklas Lundström
Oppositionsråd (V) Norrköping

Till undersköterskeupprorets namninsamling!!

Se bevakningen i media nedan:
(vissa artiklar kan kräva prenumeration)

Artikel på nt.se den 7 januari 2019

Artikel på folkbladet.se den 7 januari 2019