Kulturfrågor

Debattartikel i NT – SD angriper istället för att be om ursäkt

SD angriper istället för att be om ursäkt

Nicklas Lundström skriver idag fredag den 21 februari en debattartikel i Norrköpings Tidningar om utställningen Medlöperi och motstånd som nu visas på Stadsmuseet, och om SD´s angrepp på tjänstemännen på museet.

Läs hela texten nedan:

SD angriper istället för att be om ursäkt

Norrköping har nu hamnat i centrum för väldig medieuppmärksamhet på ett föga smickrande sätt. Det beror på att Sverigedemokraterna i kommunen har gått till frontalangrepp mot Stadsmuseet, kommunala tjänstemän och andra politiker på grund av utställningen ”Medlöperi och motstånd” som skildrar nazismens historia i Norrköping. Förutom Sverigedemokraterna har också de öppna nazisterna i NMR upprepade gånger hotat och stört utställningen, senaste den 13 februari protesterade de utanför museet.

Jag tycker att SD:s betett sig ovanligt galet i denna fråga, trots att jag borde vara härdad. Gruppledare Darko Mamkovic har både på kommunstyrelsen och i massmedierna vildsint attackerat tjänstemännen och anklagat utställningen för att vara ett politiskt uppdrag från majoriteten. Det är naturligtvis allvarligt om en gruppledare tror att kulturlivet och tillsättande av tjänstemän direktstyrs av politiken på det sättet.

SD:s oppositionsråd Matthias Olofsson har istället lagt sin energi på att ifrågasätta de antisemitiska och nazistiska kopplingarna hos SD:s grundare, bland annat i DN. Det är ytterst anmärkningsvärt och något som går på tvärs emot all forskning som finns kring svensk rasism och antisemitism. Fakta som också återges i korta stycken i slutet på utställningen rörande den moderna antisemitismen. Detta alltså samtidigt som han kollega Mamkovic upprepade gånger i media hävdar att han inte vet nästan något alls om SD:s tidiga historia…

SD:s grundkritik mot utställningen gäller en Folkbladetartikel från 2018 som är med på ett litet hörn i utställningen tillsammans med massor av andra pressklipp. Där rapporteras att en av SD:s fullmäktigekandidater skrivit öppna hyllningar till en svensk nazistledare och även använd uttrycket med ”hell seger”, svenska för ”sieg heil”.

Ett parti med demokratisk ryggrad hade väl rimligen bett om ursäkt och tagit avstånd ifrån sin nazianstrukna kandidat. Istället väljer SD att angripa ett museum som arbetar med att informera om antisemitism.

SD lever ofta om, går till angrepp och svingar vilt. Så pass att medier och andra politiker ibland backar. Det fungerar dåligt på mig och därför vill jag ställa några raka frågor till Darko Mamkovic och Matthias Olofsson om det som är viktigt i den här diskussionen:

Förnekar ni den väldokumenterade antisemitismen och rasismen under SD:s tidiga historia?

Tar ni avstånd från er kommunfullmäktigekandidat som inför valet 2018 skrev uppskattande på nazistiska NMR:s hemsida?

Ställer ni upp på SD:s ”nolltolerans” mot rasism och antisemitism?

Vill ni att kommunpolitiker direkt ska styra skattefinansierad kultur, i så fall innan verken presenteras eller förespråkar ni efterhandscensur?

Är er inställning till SD:s tidiga historia och syn på kulturen er egen eller är den förankrad med SD:s riksorganisation?

För övrigt vill jag poängtera att jag som vänsterpartist å det starkaste fördömer och tar avstånd ifrån de mörka kapitlen i vår egen historia, även det som skett många årtionden innan jag blev medlem. Jag välkomnar historiska granskningar och utställningar kring kommunistregimernas brott och om vårt partis historia.

Nicklas Lundström, oppositionsråd (V)

Artikeln finns att läsa på nt.se här!

Läs den skannade artikeln nedan: