Kommunfullmäktige

Sossarna kuppade bort vänstern!

Vid gårdagens kommunfullmäktige genomförde sossarna och Lars Stjernkvist en välplanerad parlamentarisk kupp mot Vänsterpartiet. SD gick upp och föreslog omval av råd vilket Kvartetten upprepade gånger sagt att man inte velat ha – både i media, personligen till oss och i kommunens valberedning. Nu gick alla Kvartettens kommunalråd omedelbart upp och höll med SD. Dom redogjorde i detalj för hur de tänkt så det hela var noggrant förberett.

Resultatet blev att Vänsterpartiet från och med idag står utan oppositionsråd i Norrköping. Det är i grunden politiskt motiverat. Vårt motstånd mot privatiseringar, nedskärning i äldreomsorgen och social dumping blev för jobbigt för sossarna – som valde att ta till fulspel för att eliminera vänsteroppositionen.

Det betyder att Norrköpings 4:e största parti nu står helt utan politisk arbetstid. Kvartetten tilldelade dock MP en utökad kommunalrådspost för att de hela tiden varit underdåniga och lydiga. Men tog bort vårt råd för att vi kritiserar dem för hårt. I praktiken utsåg alltså S och kvartetten råd för ”oppositionen”. Vänsterpartiet i Norrköping har 7 mandat i fullmäktige medan MP 3 bara har tre. Vi är mer än dubbelt så stora. Det är såklart en orimlig fördelning som sätter den demokratiska representationen ur spel.

Vårt tidigare oppositionsråd, numer gruppledare Nicklas Lundström kommenterar saken så här:

– Detta var ett fegt maktspel från S sida. Det är nog det som stör mig mest. Vi har hela tiden spelat med öppna kort och pratat med Kvartetten. Det var ryggradslöst agerat på ett sätt jag faktiskt aldrig upplevt i politiken tidigare. Inte en enda sosse har ens vågat ta upp saken med mig öga mot öga fastän de planerat det mycket noga. Det är fegt och ynkligt agerat.

– Jag måste också säga att personligen helt tappat respekten för Lars Stjernkvist. Han är definitivt inte den raka politiker som gillar demokratiska spelregler och samtal han utger sig för att vara. Utan en ren maktspelare.

– Att sossarna som nu för en kylig högerpolitik försöker neutralisera vänsteroppositionen kan jag på ett sätt förstå. Men ryggradslösheten och fulspelet förvånade mig ärligt talat.

– För egen del så klarar jag mig bra så jag klagar inte för egen del. Nu behöver vi fundera över strategier och organisering framöver. Det är klart att politisk arbetstid spelar roll och den förlorar vi mycket av. Men vänstern i Norrköping är stark, synlig och välorganiserad. Vi bygger allt bättre kontakter med organisationer och folkrörelser och tar plats både på gatorna och i den offentliga debatten. Det ska vi fortsätta att göra. Kvartetten för en så tragisk högerpolitik att också det gör att jag är övertygad om att vi kommer att fortsätta växa. Tillsammans ska vi se till att deras försök att tysta oss totalt misslyckas!