Kommunfullmäktige

Vänstern i Norrköpingspolitiken

Höstens första Kommunfullmäktige har passerat och där var höjdpunkten utan tvekan den tuffa debatten om Kvartettens brutala sänkning av försörjningsstödet för kommunens fattigaste människor. Vår gruppledare Nicklas Lundström tog debatten mot samtliga övriga partier understödd av Mona Olsson. Du kan se debatten här.

På grund av den stora uppmärksamhet frågan har fått och vår tuffa kritik så har Socialdemokraterna också tagit ett halvt steg tillbaka och ska nu omvärdera om norrköpingsbor med försörjningsstöd kostnaderna för boende verkligen kan sänkas så mycket som de påstår. Under samma möte fick vi igenom vissa förslag om att bygga billigare bostäder och en motion om att kartlägga och vidareutbilda obehöriga lärare i kommunen.

Vidare berättade Lars Stjernkvist (S) i dagarna att han kommer att lämna kommunpolitiken. Så här kommenterade vår gruppledare Nicklas Lundström saken:

”Lars Stjernkvist meddelade idag att han lämnar politiken. Han har onekligen varit en mycket skicklig politiker och en duktig retoriker. Han lär också vara den kommunpolitiker som syns mest i riksmedia. Men han är också en mycket kylig maktspelare – som lyckats behålla makten i 10 år.

Det absolut viktigaste när man bedömer en politisk gärning är dock det politiska innehållet. Här har Stjernkvist ur mitt perspektiv alltid varit en utpräglad högersosse. Han skriver att hans politiska mål redan 2010 var att ”bryta upp blockpolitiken”. Det innebär att han ville samarbeta högerut redan när vi hade ett tydligt rödgrönt majoritetsstyre.

Under Stjernkvists tid har Norrköpings hemtjänst privatiserats, hyresrätter sålts ut och välfärden utsatts för ständiga nedskärningar. Sammantaget är Norrköping idag tyvärr en mer segregerad och ojämlik kommun än 2010. Klyftorna och skillnaderna i frihet och livsmöjligheter mellan människor har ökat. Det är den krassa verkligheten, vad och vem som kommer efter får vi se.”