Motioner

Stärk tjejjouren – bekämpa våldsbrotten!

Vänsterpartiet lämnar nu in en motion om att stärka och öka långsiktigheten i samarbetet mellan kommunen och tjejjouren i Norrköping. Genom att teckna ett långsiktigt partnerskapsavtal så kan man säkra jourens viktiga verksamhet när det gäller att hjälpa våldsutsatta tjejer och utbilda fler om hur det görs på bästa sätt. Vänsterpartiets gruppledare Nicklas Lundström kommenterar saken:

–          Norrköping har tur som har både en engagerad och stark kvinnojour och en separat tjejjour. Samarbetet med den förra fungerar utmärkt och nu måste vi se till att också tjejjouren får bättre förutsättningar för sitt bokstavligen livsviktiga arbete.

–          Vi i vänstern har redan förslag på skärpta straff för mäns våld, sexköp och hedersbrott. Nu gäller det att också satsa på att hjälpa de utsatta tjejerna, brottsoffren, att bryta med sina våldsamma män eller förtryckande familjer. Det kan också göra att fler gärningsmän kan anmälas och straffas för dessa grova våldsbrott.

–          Det här hör till den sorts förslag som jag verkligen hoppas att alla partier kan sluta upp bakom. Det snackas ju mycket om kriminaliteten och ökat stöd till brottsoffer – nu får vi se om det bara är snack från de andra partierna eller om det blir verkstad.

Läs motionen här!