Bostadspolitik

Har Kvartetten äntligen vaknat till i bostadspolitiken?

I onsdags (20-11-25) släppte Kvartetten i Norrköping sitt ”program för billigare byggande i Norrköpings kommun”.  Under hela den tid som Kvartetten styrt kommunen har Vänsterpartiet legat på väldigt hårt om nödvändigheten av att få igång ett billigare byggande av särskilt hyresrätter. Nicklas Lundström är idag gruppledare för vänstern och är den som har varit bostadspolitisk talesperson under perioden. Nicklas har granskat dokumentet och kommenterar det så här:

–          Äntligen! Jag blev faktiskt riktigt jäkla glad när jag läste detta. Efter att vi har tjatat i två mandatperioder så har de styrande partierna äntligen vaknat till. Mer än hälften av förslagen är dessutom sådant som vi i vänstern redan lagt fram. Men det spelar ju mindre roll. Vi har visat att vi med tålmodigt arbete verkligen kan förändra i en så viktig politisk fråga som bostadsbyggandet i Norrköping. Huvudsaken är att det verkligen blir verkstad nu så att vi kan börja bygga en blandad stad för alla norrköpingsbor och inte fler segregerade rikemansgetton.

–          Det är också kul att de förslag vi fick igenom i Kvartettens budget 2019 nu faktiskt ger resultat. Det var då det bestämdes att modeller för billigare bostäder skulle tas fram. Jag har så ofta debatterat denna fråga i fullmäktige och fått höra att ”kommunen bygger inte bostäder” och ”det är omöjligt att bygga billigt”. Nu visar det sig vara fullt möjligt!

–          Jag gillar särskilt att man ska tilldela mer mark utifrån lägsta sluthyra och att man ska lätta på kraven på dyr arkitektur, något som man faktiskt avslog när vi föreslog just det i augusti. Det som jag främst saknar i programmet är att man inte kan tänka sig att dra ner på antalet parkeringsplatser ibland och att man inte verkar vilja testa marktilldelning där byggherren får bygga både dyrt och riktigt billigt i samma område. Det skulle verkligen skapa en mer levande och blandad stad – framtida delar av inre hamnen vore perfekta för det.