Kommunpolitik

Gör inte våra spårvagnar till reklampelare!

Vid tekniska nämndens möte den 10 december fattades beslut om att börja använda stadens spårvagnar som reklamytor. Detta måste sedan förhandlas med Östgötatrafiken och beslutas av kommunfullmäktige. Motivet till beslutet är att skapa reklamintäkter för kommunen på maximalt 2 miljoner kronor per år. Vänstern var ensamma om att säga nej till förslaget på nämnden. Tobias Holmberg (V) förklarar varför:

–          Spårvagnarna är nog för alla Norrköpingsbor en viktig del av stadens själ och hjärta. Det finns få saker som ger så starka Norrköpingskänslor som de klassiskt gula spårvagnarna som glider nerför Drottninggatan. Nu vill man tapetsera utsidan av spårvagnarna med upp till 35 kvadratmeter reklam per spårvagn! Till och med fönstren ska kunna täckas med reklam enligt förslaget. Blir detta verklighet kommer vi inte att känna igen våra spårvagnar utan det blir snarare rullande reklampelare och en visuell förorening i stadsrummet istället för stadens stolthet.

–          Visst kan vi förstå att Kvartetten vill dra in extrapengar men vi tycker helt enkelt inte att det är värt den förfulning av staden som blir resultatet. Det är dessutom en oerhört liten intäkt sett till kommunbudgeten på över 9000 miljoner.

Vår representant i tekniska nämnden är
Tobias Holmberg
e-post: [email protected]

Folkbladet har uppmärksammat, läs via denna länk. (kan kräva prenumeration)
Norrköpings Tidningar har en artikel (kan kräva prenumeration) lördag den 12 dec om nämndens beslut, Tobias uttalar sig i artikeln.