Sociala frågor

Slut på privatisering av socialtjänsten?

2016 sjösatte Lars Stjernkvist en ny modell för att privatisera delar av Norrköpings socialtjänst, så kallade ”sociala utfallskontrakt”. Det privata företaget Leksell Social Ventures finansierade ett projekt för att hjälpa ungdomar med placeringar på olika stödboenden att klara skolan och livet. Om det föll väl ut skulle företaget få en vinst av norrköpingsbornas skattepengar. Nu är projektet avslutat och ska diskuteras på kommunfullmäktige i februari. Vänsterpartiets gruppledare Nicklas Lundström kommenterar:

–       Det här var ett sverigeunikt privatiseringsexperiment inom socialtjänsten. Och med facit i hand kan vi inte säga annat än att det blev ett redigt misslyckande för sossarna och Kvartetten. Det är också ledsamt att det finns en risk att utsatta unga drabbats av detta då vi ser att kostnaderna för återplaceringar och sociala insatser faktiskt ökat i gruppen.

–       Detta ska dock absolut inte ses som kritik mot de som faktiskt arbetat i projektet. Det finns många bra lärdomar att ta med sig och metoder som kommunen kan fortsätta att använda. Men jag hoppas verkligen att den här sortens riskfyllda privata finansiering av välfärden nu kan begravas här i Norrköping där den uppstod.

Se bifogad utvärdering i PDF-format.