Bostadspolitik

Motion i kommunfullmäktige – Bannlys oseriösa byggföretag

Vänstern i Norrköping har nu lämnat in en motion till kommunfullmäktige för att stoppa fusk och kriminalitet i byggbranschen. Det hela handlar om ett nyligt domstolsbeslut där man slog fast att det är lagligt att utesluta kriminella byggföretag ur offentliga upphandlingar – också i efterhand. Nicklas Lundström, oppositionsråd för V kommenterar förslaget:

–  Byggbranschen har drabbats hårt av oseriösa företag som har dumpat löner och arbetsvillkor för att kunna lägga de lägsta buden när kommunerna upphandlar. Ofta handlar det om oseriös arbetskraftsimport där man inte ens betalar ut riktiga löner. Nu är det dags att Norrköpings kommun sätter åt dessa skojare ännu hårdare. Det kan också finnas kopplingar mellan dessa företag och de kriminella nätverk som gör våra gator mindre trygga.

–  Jag tror faktiskt att vi kan få ett bifall på det här förslaget, det borde inte vara några konstigheter. Facket är ju såklart mot att arbetare utnyttjas och näringslivet är emot att kriminella företag kan slå ut de seriösa. Det här blir helt enkelt en tydlig signal till våra bolag och förvaltningar att gå ännu hårdare fram mot oseriösa byggföretag.

Nicklas Lundström
Gruppledare (V) Norrköping