Kommunpolitik

Motion – Investera i krisberedskap

Får Norrköping äntligen krisberedskap?

Vid måndagens (15/3) informationssammanträde med kommunstyrelsen diskuterades Vänsterpartiets motion om att investera i att höja Norrköpings krisberedskap.

Förlaget handlar om att så snabbt som möjligt börja investera minst 5 miljoner per år i sådant som skyddsutrustning, kommunikationssystem och tryggare elförsörjningen.

Slutgiltiga beslut fattas i KS 30/3 och fullmäktige 26/4.

Vänsterpartiets Gruppledare, Nicklas Lundström kommenterar:

–          Jag hoppas att Kvartetten inte försenar dessa oerhört viktiga investeringar i vår krisberedskap. Vi blev ju förra året akut medvetna om hur viktigt det är att till exempel ha rejäl lagerhållning.

–          Det här var ett förslag vi lade fram för Kvartetten redan för ett år sedan vid inför budgeten för 2021 så jag tycker verkligen att det är dags att sätta ner foten nu. Vid dagens diskussioner lät det som att vi åtminstone kommer att få delvis bifall, och det viktigaste är såklart att det här blir av. Med en tillräcklig budget så har jag högt förtroende för att vår säkerhetsavdelning snabbt kan börja åtgärda bristerna i kommunens krisberedskap.

Läs motionen här!