Bostadspolitik

Rapport från kommunstyrelsen – Märkliga bolagsaffärer och beslut om krisberedskap

Vid Kommunstyrelsens möte 30 mars fattades två beslut som Vänsterpartiets gruppledare Nicklas Lundström tycker var särskilt viktiga. Först handlade det om Hyresbostäder AB som nu förbereder ett stort fastighetsprojekt utan att moderbolaget Rådhus AB vetat om det. Vänstern föreslog att ägardirektiven skulle ändras så att moderbolaget alltid ska informeras innan sådana affärer. Det andra gällde ett glädjande bifall gällande att investera pengar i kommunens krisberedskap. Nicklas kommenterar bolagsfrågan:

–  Jag är ju ersättare i Rådhus AB och blev förvånad när vi förra veckan fick veta att vårt dotterbolag Hyresbostäder AB skapat intressebolaget Ostia AB tillsammans med flera privata företag. Intressebolaget har planer på att möjligen exploatera delar av den södra sidan av inre hamnen kring  Sylten.

–   Det är fullt möjligt att det blir ett bra projekt om det genomförs men jag tycker det är självklart att moderbolaget ska informeras och kunna diskutera det innan beslut fattas. Att mitt förslag om att det alltid ska göras framöver avslogs förvånar. Det här visar på Kvartettens bristande styrning och ledning av bolagskoncernen. Men det visar också på att de faktiskt inte verkar tycka att demokratisk insyn och diskussioner är så viktiga när det gäller kommunens bolag. Dom agerade ju på liknande märkliga sätt när stora delar av bostäderna i Klockaretorpet såldes ut men de vägrade ta beslut i kommunfullmäktige. Den här ändringen av ägardirektiven om att informera moderbolaget i en demokratiskt styrd bolagsorganisation borde vara självklar.

Avslutningsvis kommenterar Nicklas kommunstyrelsens eniga bifall till första att-satsen i vänsterns motion om att investera i krisberedskap

–  Däremot är jag glad över att en enig kommunstyrelse nu äntligen stod bakom vår motion om att börja investera i kommunens krisberedskap. En fråga som vi drivit i över ett år nu och som äntligen verkar bli av. Det är inte en dag för sent!

Nicklas Lundström
Gruppledare (V) Norrköping