Arbetsmarknads och vuxenutbildningsnämnden

Rapport från AVN – Ett halvt steg framåt om försörjningsstödet

Vid AVN:s (Arbetsmarknads- och Vuxenutbildningsnämndens) sammanträde 15 april beslutades om att förändra riktlinjerna för ekonomiskt bistånd (tidigare socialbidrag) i Norrköping. Det innebar bland annat att Kvartetten rev upp kravet på klienter att flytta från kommunen för att minska sina kostnader samt en mindre höjning av maxbeloppen för hyrorna. Nicklas Lundström (V) är gruppledare för partiet och ledamot i nämnden, han kommenterar beslutet så här:

–   Med detta har ju Kvartetten med S och KD i spetsen faktiskt tagit ett halvt steg framåt och tagit till sig en del av vår och många norrköpingsborna kritik. Främst så har man ju äntligen höjt hyresgränserna något och strukit tvånget att flytta till grannkommuner för att hitta billigare boende.

–  Men man ska komma ihåg att S och KD faktiskt redan tagit två steg bakåt mot gamla tiders Fattigsverige. Det mesta av försämringarna ligger kvar. Därför föreslog vi höjda hyresgränser, mer barnperspektiv och framförallt för att återupprätta det sociala arbetet i Norrköping. Vi tror på tillit till personalen istället för detaljstyrning och på att de är bäst lämpade att hjälpa den utsatte individen tillbaka till arbete och frihet. Kvartettens väg kommer istället att leda till ytterligare fattigdom, segregation otrygghet och kriminalitet.

Läs yrkandet som Vänsterpartiet reserverade sig för på sammanträdet.