Peter Butros

Spårväg till Vrinnevi gynnar stadenPeterButros2

Norrköping växer. Det är i grunden bra och ett prov på Norrköpings fortsatta attraktionskraft där fler möten sker och nya möjligheter skapas. Samtidigt innebär det utmaningar som vi måste möta så att Norrköping kan fortsätta växa på ett hållbart sätt. Att investera i och bygga ut en effektiv och tillgänglig kollektivtrafik är därför både rationellt och nödvändigt. Därför kommer vi att prioritera en utbyggnad av ny spårväg till Vrinnevisjukhuset redan under kommande mandatperiod.

Norrköpings spårvägar är i det närmaste unikt i den lokala kollektivtrafiken i svenska mått mätt, något vi är väldigt stolta över. Blickar man ut i Europa så är situationen dock den motsatta. I framförallt Frankrike, Tyskland, Spanien, Portugal och Storbritannien har spårvägarna växt markant under det senaste decenniet och investeringarna ser heller inte ut att minska. Spårvagnar genomgår en renässans och har blivit en självklar del i tätbefolkade städer med växande ambitioner. Att vi nu föreslår en spårvägsutbyggnad till Vrinnevisjukhuset är en del i den utvecklingen.

Nyligen tog vi fram en omfattande rapport som tydliggör hur vårt utbyggnadsförslag till Vrinnevisjukhuset ser ut och hur vi vill finansiera en sådan utbyggnad. Nedan har vi identifierat fem anledningar till varför utbyggnaden av spårväg till Vrinnevisjukhuset är särskilt viktig för Norrköping.

• En satsning på Vrinnevisjukhuset. Vrinnevisjukhuset är en viktig del av Norrköping. Det är en av de största arbetsplatserna i kommunen med över 2 000 anställda som gör ett fantastiskt jobb och ger oss god vård och omsorg när vi behöver det. Nu växer också verksamheten där vilket är glädjande. Men det kräver också att kollektivtrafiken dit blir mer effektiv och lättillgänglig både för de anställda och för vårdtagare.

• Ökad kollektivtrafik för bättre miljö. Vårt samhälle belastar både miljön och klimatet negativt. Att bygga ut ny och modern spårtrafik är ett effektivt sätt att få fler att välja miljövänlig kollektivtrafik. Spårvagnar drivs dessutom av elmotorer vilka kan drivas helt på förnyelsebar el och är långt mer effektiva än konventionella bensin- och diselmotorer. Så kan vi minska vårt egna och kommunens ekologiska fotavtryck.

• Bättre kollektivtrafik är en jämställdhetssatsning. Flertalet studier visar att det i större utsträckning är kvinnor, ungdomar och låginkomsttagare som använder kollektivtrafik. Utökad, förbättrad och mer tillgänglig kollektivtrafik är därför en jämställdhetssatsning. Därför prioriterar vi särskilt spårvägsutbyggnad till Vrinnevisjukhuset där de allra flesta anställda är just kvinnor.

• Ny spårväg ger fler hållbara jobb. En utbyggd spårväg skulle skapa fler arbetstillfällen i Norrköping. Dels direkt inom bygg och anläggning, men också långsiktigt då det behövs fler spårvagnsförare, servicepersonal och fler drifttjänster. Dessa arbetstillfällen riskerar inte heller att flytta utomlands. Det är arbetstillfällen som Norrköping behöver för att motarbeta arbetslösheten i kommunen.

• Norrköpings innerstad är ett starkt handelscentrum. Med en utbyggd spårväg mellan Söder Tull och Vrinnevisjukhuset kommer Norrköpings sydvästra bostadsområden knytas tätare ihop med Norrköpings innerstad. Det gäller exempelvis Vilbergen och Ektorp men också Södra Vrinnevi som nu växer fram. Norrköpings innerstad får ett större naturligt upptagningsområde vilket gynnar den lokala handeln och småföretagandet där.

Vänsterpartiet är med och styr i kommunen där vi också tar ansvar för att Norrköping ska utvecklas hållbart. Vi har tidigare kunnat driva igenom en utbyggnad av spårvägen till Navestad vilket har ökat kollektivtrafiken där med 20 procent. Vänsterpartiet gör verklig skillnad. Nu vill vi fortsätta utbyggnaden av ny spårväg till Vrinnevisjukhuset, för ett hållbart Norrköping som vi kan vara stolta över.

Utbildning är ingen handelsvara

I Moderaternas Sverige säljs skolan ut till vinstdrivande riskkapitalbolag där utbildning och våra barns framtid hanteras som vilken handelsvara som
helst. Det skriver Peter Butros (V) och Ricardo Olivares (V) i ett svar till Stefan Hagfeldt (M) och Päivi Johansson (M), NT-debatt 19/9.

Vänsterpartiet förespråkar en jämlik skola där alla elever, oavsett var i Sverige man bor eller vilken socioekonomisk bakgrund man har, ska ha tillgång till en bra och genomgripande utbildning. Det är viktigt både för att bredda barnens möjligheter, men också för att säkerställa en fortsatt hög utbildningsnivå i Sverige. I Moderaternas Sverige säljs i stället skolan ut till vinstdrivande riskkapitalbolag där utbildning och våra barns framtid hanteras som vilken handelsvara som helst.

Moderaterna Stefan Hagfeldt och Päivi Johansson beskriver tydligt i en debattartikel i NT (19/9) hur skillnaderna och motsättningarna ökar mellan skolor i små och stora kommuner de senaste åren. Att det finns skillnader på utbildning mellan små och stora kommuner är helt riktigt. Men att som ledande parti i regeringsställning, med högsta ansvar för skolans utveckling, beskylla oss i Vänsterpartiet för de allt sämre skolresultaten är knappast trovärdigt.

Sanningen är att den moderata skolpolitiken snarare ökat de allt mer snedfördelade skolresultaten och spätt på motsättningarna inom den svenska skolan. Svenska Vetenskapsakademin, en framstående samling svenska forskare och vetenskapsmän, förkastar den moderata skolpolitiken och konstaterade i en debattartikel i Svenska Dagbladet redan i våras att den konkurrensutsatta och vinstdrivande privata skolan inte har visat några som helst positiva effekter och att den snarare ger upphov till ökad segregation och minskad likvärdighet. Av den anledningen föreslår man därför, på samma sätt som vi gör i Vänsterpartiet, att skolverksamhet i vinstdrivande syfte bör avskaffas.

Stefan Hagfeldt och Päivi Johansson pekar på de försämrade skolresultaten i 55 små kommuner med bara en grundskola och hävdar att om bara de hade varit konkurrensutsatta så hade resultaten varit mycket bättre. Men det finns inga hinder för några privata friskolor att etablera sig i de mindre kommunerna om de verkligen vill. Det är Skolverket och inte kommunerna som ger friskolor etableringsrätt.

Att friskolorna ändå finns koncentrerade till de större städerna är symptomatiskt för hela friskolereformen. De privata friskolorna etablerar sig bara där förhoppningar om stora vinster är som allra störst. Friskolorna har inget verkligt intresse i barnens likvärdighet eller utbildning. De är hellre ute efter att plocka ut så stor vinst som möjligt. Det är tydligt att i Moderaternas Sverige är det rimligt att hantera barns utbildning som vilken konkurrensutsatt handelsvara som helst.

Men det finns alternativ. I svensk politik finns en klar och tydlig skiljelinje för vilken väg Sverige ska fortsätta gå. Ett starkt Vänsterparti är en garant för en rödgrön politik utan privata vinster i välfärden, där skolan är jämlik och erbjuder en likvärdig utbildning för alla. Det står i skarp kontrast till Moderaternas fortsatta hänsynslösa utförsäljning av det som vi äger gemensamt. Det är anmärkningsvärt att den extremkapitalistiska skolpolitiken som Moderaterna står för inte har någon annan motsvarighet i världen än i Chile. Hur vi slutligen ska ha det bestämmer du.

Peter Butros och Ricardo Olivares (NT 24 september 2013)

Blir vi lyckliga av alla prylar?

I den industrialiserade världen lever vi långt över våra tillgångar. Om alla världens människor skulle ha samma konsumtionsmönster som vi här i Sverige skulle det gå åt tre jordklot. Det, om något, ger oss en tydlig indikation på att vårt samhälle i längden inte är särskilt hållbart. Vad det också bör påminna oss om är att vår strävan till att ständigt vilja ha mer är på bekostnad av de som behöver allra mest.

Kring alla stora helger och vanliga ”lönehelger” påminns vi särskilt av den konsumtionshets som förväntas bäras av oss som goda individer. Årligen läggs över 60 miljarder kronor på reklam och marknadsföring för att få oss svenska konsumenter att bara handla mer och mer. Vi utsätts dagligen för berättelser om hur vi kan köpa oss lycka. Resultatet är en överkonsumtion som varje år slår nya omsättningsrekord.

Men blir vi verkligen lyckligare av ständigt fler prylar? I takt med vår allt större konsumtion växer även den privata skuldsättningen. Idag är Sveriges invånare en av Europas mest skuldsatta befolkningar. Den privata skuldsättningen drivs av konsumtionshetsen, eftersom vår skuldsättning i själva verket är en direkt överföring av vår individuella förmögenhet till bolagen och storföretagen.

Vi blir helt enkelt lurade att konsumera mer samtidigt som våra skulder växer.

Vårt konsumtionsmönster är därför inte bara ohållbart ur ekologisk synpunkt, den är ohållbar rent ekonomiskt och var en av de utlösande faktorer som låg bakom finanskrisen 2008.

Ansvaret ligger dock inte enbart på oss som individer utan det är ett mönster som främjas och applåderas av samhällsetablissemanget. Framförallt eftersom man gärna gömmer all problematik bakom paroller som ”individuell frihet”. I Vänsterpartiet tror vi istället på styrkan i det gemensamma. Vi tror också att möjligheten att inte bara se utan även förändra vårt samhälle är möjligt genom att fler går ihop och gör det som är rätt.

För att lösa vår egna ekologiska och ekonomiska skuldkris förespråkar vi i Vänsterpartiet istället en ökad offentlig konsumtion. Istället för att vårt samhälles ekonomiska resurser läggs på fler prylar bör de istället ge oss fler lärare, bättre utbildning, en tätare och mer tillgänglig vårdsektor samt investeringar i en grön omställning av den svenska industrin. En ökad offentlig konsumtion minskar på vårt ekologiska fotavtryck samtidigt som det ger fler möjlighet till en mindre skuldsatt privatekonomi.

Peter Butros, Miljögruppen Vänsterpartiet i Norrköping

(I Folkbladet fredagen den 1 februari 2013)

.

Grön omställning kräver socialt ansvar.

Sverige och omvärlden står inför stora utmaningar. Samtidigt som hösten har fått se en varselvåg skölja över svensk industri och tvinga folk ut i arbetslöshet, har diskussionen om den största utmaningen i vår tid i stort sett försvunnit. Mänsklighetens negativa påverkan på både miljö och klimat är en realitet som inte går att sopa under mattan. Därför är det så viktigt för oss i Vänsterpartiet att föra en politik som vi vet både skapar nya jobb och samtidigt tar ansvar för en förbättrad miljö och klimat.

Under hösten har Vänsterpartiet arbetat fram en klimatrapport som både belyser klimatfrågan, men också ger konkreta förslag för hur vi vill arbeta för att minska på de negativa miljöeffekterna. Det handlar främst om att investera och skapa förutsättningar för en ny och grön jobbskapande sektor. Klimatrapportens olika förslag på åtgärder finns representerade i Vänsterpartiets budgetmotion i riksdagen.

I Vänsterpartiets budgetmotion finns exempelvis förslag på att införa ett nytt klimatprogram med stöd till kommuner, landsting och företag till att bygga ut förnybar energi som både vind- och solkraft. Här satsas över tre miljarder kronor över en tvåårsperiod. Klimatrapporten lyfter även fram en fungerande och prisvärd kollektivtrafik som en av de viktigaste faktorerna för regional utveckling.

Vi föreslår bland annat att införa en klimattaxa, det vill säga avgiftsfri kollektivtrafik i ett storstadsområde som Norrköping, kopplat till forskarstöd för att utvärdera resultaten. För detta är vi beredda att satsa nästan 4,5 miljarder kronor under en treårsperiod.

Förutom detta föreslår klimatrapporten även en bredare satsning på en fungerande järnväg för både gods- och persontrafik, en skarp satsning på att energieffektivisera och bygga nya klimatsmarta bostäder samt ett införande av ett statligt klimatdepartement som både koordinerar och övervakar att arbetet med klimatbudgeten håller sina mål.

Våra satsningar är både offensiva och ambitiösa, och skapar tusentals nya jobb i hela landet. Vänsterpartiets klimatrapport kan inget annat än döma ut regeringens passivitet i miljöfrågor och för att man står handlingsförlamad inför en varselvåg med tusentals svenskar som nu möter en framtid i arbetslöshet. Vår inställning är i stället att ställa om Sverige till ett föregångsland för en ny och växande grön sektor som vi vet skapar jobb.

Klimatförändringarna tar ingen time-out, inte ens i kristider. Men Vänsterpartiet har politiken för att bemöta dessa utmaningar och samtidigt ta ett stort socialt ansvar. När den borgerliga regeringen driver en politik som bara leder till tilltagande arbetslöshet, större sociala klyftor och ett förvärrat klimattillstånd, är vi mer än ivriga till att få sätta igång vårt arbete.

PETER BUTROS (V) Miljögruppen, Vänsterpartiet Norrköping