Förslaget gör skillnad på folk och folk

Folkpartiets Mauricio Rojas, Mathias Sundin och José Kimengas uppmaning i NT ( 19/1) om att det är dags att agera och bry sig om Hageby, lämnar efter sig en obehaglig smak. Rapporten ger inget mer än ett smakprov på hur långt fp är beredd att gå för att kunna sitta vid rodret i Norrköping; detta tillsammans med de andra borgliga partierna i Alliansen.
Förslaget möttes inte av så stort jubel, att döma av de reaktioner som kommit från de boende i Hageby. Endast de som gör skillnad på folk och folk, och de som vill ha olika lagar och regler ut-ifrån vilken etnicitet människor bosatta i detta land har, kan jubla.
”Utanförskap” är ett passivt tillstånd, ett blint öde. Fp avstår från att tala om utestängning, en aktiv handling som inte utförs slumpvis utan med omedveten konsekvens. Även om Mauricio Rojas är den högste politiske ansvarige inom folkpartiet, när det gäller att framföra åsikter kring integrationspolitik, så vet jag utifrån erfarenhet av mitt förtroendeuppdrag, att detta inte är en uppfattning som delas av alla folkpartister i Östergötland.

När fp nämner kampen mot diskriminering ligger tyngdpunkten på straffet efter att kränkningen utspelat sig. Istället för att föreslå tredubbling av polisiära insatser, borde man föreslå tredubbla antal resurslärare i skolor med behov av speciella insatser. Jobba för att tredubbla möjligheterna av folk som inget annat vill ha än ett jobb att gå till varje dag, åtminstone ska kunna komma till en jobbintervju. Tredubbla istället insatser så att färre människor gallras bort i jobbintervjuer, och bostadsköer.
Rojas börjar med den retoriska uppmaningen att; det är dags att bryta tystnaden! Han hävdar också att man måste våga tala om det! Som om han skulle riskera något om han talade eller som om dessa politiker skulle sakna tillgång till liberal massmedia. ”Rapporten behövs, vi måste säga som det är” skriver Mauricio Rojas, och radar ut de stora inkomstskillnader som finns mellan de som bor i Lindö och de bosatta i Hageby. Kanske behövdes en rapport för Rojas skull, han är ändå inte härifrån så fakta kanske behövdes. Men jag är rätt säker på att en majoritet av Norrköpingsborna känner till dessa förhållanden.
Det är rimligt att ett liberalt parti framför liberala förslag, och talar om hur ett borgligt styre tänker sig utvecklingen i Norrköping. Pigor, gratisjobb och anställdas rättslöshet överraskar inte. Men detta är inget annat än en populistisk politik som rentvår och legitimerar främlingsfientliga åsikter i vårt samhälle. Detta märks tydligast i fp: s politiska retorik, en retorik många främlingsfientliga partier, i Sverige, Danmark och runt om i Europa, använder sig av.

Den folkpartistiska trion tycker att för att bättra på inflytandet i sitt bostadsområde så ska man äga sin bostad. Därmed föreslår de att 25 procent av hyresrätterna i Hageby ska omvandlas till bostadsrätter. Rojas, Sundin och Kimenga borde ha stannat lite till för att kunna ta del av det demokratiska arbete som ändå görs i bostadsområdena där bland andra Hyresgästföreningen och Hyresbostäder aktivt stödjer och uppmuntrar. Ett bra exempel på detta är bostadsmötena i Ringdansen. Dessutom är lite paradoxalt, att åt ena sida hänvisa till rapporten de tagit fram där det där framgår att Hageby ligger sämst till när det gäller disponibla inkomster, och samtidigt föreslå att vi ska köpa våra bostäder, hur nu det ska det gå till? Att gilla privatiseringar är legitimt för en folkpartist, men att ge integrationsskäl för det är hyckleri. Genom att dölja rasismen behöver Fp heller inte diskutera de politiska förändringar som motverkar rasismen och utanförskapet, nämligen arbete åt alla, generell välfärd, envars möjlighet att välja boende, studier och arbete, samt en vidgad demokrati på riktigt. Dessa strukturer har Rojas, Sundin och Kimenga väldiga svårigheter att genomskåda.

Det är dags att skifta fokus på integrationspolitiken i Sverige och i Norrköping. Vi kan inte längre tala om mångfald eller inte. Mångfalden finns, över 20 procent av Norrköpings befolkning har en annan bakgrund än den svenska, vi är här vare sig vi tycker det är främmande, skrämmande eller rent av spännande. En sak är säker; dessa människor finns här och vi är här för att stanna och bygga och trygga välfärden i Sverige och i Norrköping där vi alla får plats, en värdig plats att leva och utvecklas i.

Ricardo Olivares