Vänstern höll ställningarna i Norrköping!

Vänsterpartiet i Norrköping har haft ett första medlemsmöte och diskuterat valresultatet. Visst är det en besvikelse att partiet förlorat så många röster. Likaså att högeralliansen nu har tagit över regering och riksdag.
Visst tycker vi att vi gjort en bra valrörelse och hämtat upp oss från ett mycket dåligt utgångsläge. När Lasse Ohly gjorde bra ifrån sig i TV-utfrågningen och dessutom gästade oss i Norrköping gick det en stöt genom partiet här i Norrköping. Vi kände att vi gjorde ett bra arbete med att föra ut vår politik. Men det räckte inte till den här gången. Vi konstaterade, liksom Lars Ohly, att nu går vi i opposition fram till nästa val. Åtminstone på nationell nivå. Här i Norrköping är vi glada åt att för första gången på femtio år ha fått en riksdagsman från stan. Vi gläds med Torbjörn Björlund och önskar honom lycka till samtidigt som vi tänker se till att han håller kontakten med medlemmar och väljare både i Norrköping och Östergötland! I skrivande stund är det fortfarande oklart hur det blir med majoriteten här i kommunen. Kanske blir det fortsatt majoritet för vänsterpartiet, socialdemokraterna och miljöpartiet, om de senare väljer att alliera sig till vänster. Annars blir det en stark majoritet för den borgerliga alliansen om mp väljer dem. Alldeles förfärligt är det också att sverigedemokraterna sticker in sitt fula tryne i Norrköpings kommunfullmäktige. Det kan till och med bli så illa att de får en vågmästarställning. I diskussionerna på medlemsmötet utkristalliserades följande. För att kunna driva en effektiv oppositionspolitik på nationell nivå och samtidigt få igång ett bra lokalt arbete tänker vi stärka vår lokala partiorganisation. Det gör vi genom politisk skolning, bl a politisk aftonskola genom CMS lokalt. Vi tänker stärka organisationen av det politiska arbetet, bl a behålla det goda från valorganisationen – aktivitetsgruppen och skrivargruppen för att nå ut med vår politik. Och vi tänker söka samarbete med de olika folkrörelser som finns; facken hyresgäströrelsen, den feministiska rörelsen, solidaritetsorganisationer m fl och ett antal lokala organisationer bl a SALO, Attac. Vi pratade mycket om att hitta bra former för att bekämpa sverigedemokraterna och andra liknande rasistiska organisationer. Ta initiativ till och delta i manifestationer som uttryck för avståndstagande. En överenskommelse har gjorts av alla partier i kf före valet att inte samarbeta på något sätt med SD. Vi förväntar oss självklart att denna gäller även efter valet. En diskussion påbörjades om hur vi ska kunna förena det parlamentariska arbetet med en stark lokal organisation som kan föra ut vår politik i Norrköping. Den diskussionen ska föras vidare under hösten. Vi hälsar alla intresserade att komma med. Ta steget och kom med i Vänsterpartiet som så många gjort nu sedan valet. De närmaste veckorna kommer vi att förhandla oss fram till de positioner vi kan åstadkomma. Mötet var överens om att vår kommunala valplattform utgör grunden till de politiska överenskommelser vi ska åstadkomma. Vi utsåg en förhandlingsdelegation bestående av styrelsens AU och de kamrater som sitter i KS. De ska jobba vidare med en ev politisk överenskommelse och förhandla fram vilka positioner vi kan få fram utifrån den. Innan överenskommelse görs kommer frågan åter till medlemsmöte för ställningstagande. Kerstin Hildebrand, ordförande