Vår i kommunalrådskorridoren

För en vecka sen drygt, trodde jag att våren var i antågande. Det var plusgrader och vi tänkte använda påsken till trädgårdsarbete. Men istället kom vintern med snö och minusgrader. Konstigt. Inte så kul. Nåväl, vinter eller vår, politiken pågår ständigt.

Nåväl, vinter eller vår, politiken pågår ständigt. I kommunalrådskorridoren diskuterar vi ständigt frågor som vi behöver hitta lösningar på. Säkert har ingen missat den intensiva diskussionen om Marbyvägen. Tidningarna utmanade alla tre partier i Koalitionen. Diskussionen fortsätter och jag är säkert på att vi kommer att hitta lösningar som tar hänsyn till naturvärden och minimerar miljöpåverkan.

En andra fråga som tagit mycket tid i k-rådskorridoren är stöd eller inte till Östgötateatern. Majoriteten i Norrköping vill stödja teatern. Självklart. Vårt förslag som vi gick ut med i början på året är att ägarna, det vill säga Norrköpings och Linköpings kommuner samt landstinget skjuter till de 10 miljoner kronor som fattas i år. Det skulle betyda tre miljoner för Norrköping. Många turer och förhandlingar till trots så landade vi inte där. De övriga ägarna, som styrs av den borgerliga alliansen, lade endast futtiga miljonen och totalt för Östgötateatern blev det 1,75 miljoner. Det räcker inte till att fortsätta den goda utveckling som varit de senaste åren. Istället måste man göra neddragningar och sänka den konstnärliga ambitionen.

I Vård- och omsorgsnämnden är det också tufft just nu. Som enda nämnd med underskott känns det tungt. Nu är det inte så att nämnden under mitt ordförandeskap slösat resurser och genom slarv överskridit. Istället har verksamheter som vi inte riktigt har egen kontroll över vuxit i snabb takt. Dels har antalet utskrivningsklara ökat på Vrinnevisjukhuset. Vi har inte haft möjlighet att hitta platser för dem i kommunens korttidsboenden eller liknande. Orsaken till ökningen kan vara alliansens dåliga ekonomi som gör att människor förklarar medicinskt färdigbehandlade allt tidigare. Allt kortare behandlingstider, alltfler som inte alls klarar att gå hem efter en för kort rehabilitering har ökat behovet av korttidsboende. Och vi har inte tillräckligt många. De senaste åren har om-, till- och nybyggnationen varit stor. Men nettotillskott av platser kommer först nu. Det är alltså svårt att göra något åt situationen. Och framförallt är det sjukhuset som beslutar inte kommunen. En annan orsak till det negativa bokslutet är att alltfler får rätt till LASS, alltså personlig assistent. Och det är Försäkringskassan som beslutar samtidigt som det är kommunen som får verkställa och betala. Dessa både utgiftsposter, som vi alltså inte kan påverka står för över 12 miljoner av överskridandet. Resten är också sådana insatser som är lagstadgade och svåra att hålla tillbaka. Och det viktigaste av allt. De ekonomiska problemen som nämnden står inför får inte innebära att vi drar ner på personal. Inga uppsägningar får förekomma. Det beslutet har jag tagit tillsammans med övriga kommunalråd.

Trots detta är det ett fantastiskt uppdrag att vara ordförande i Vård- och omsorgsnämnden. Det pågår så enormt mycket bra verksamhet inom så många olika avsnitt. Hittills sedan årsskiftet har jag besökt verksamheter, träffat chefer och anställda och fått ta del av utveckling på så många olika områden. Jag har delat ut Tillgänglighetspriset till Hageby Centrum för en mycket smart toalösning. Ett mycket stort antal personer med olika funktionshinder får dagligen meningsfull sysselsättning genom nämndens beslut och vi kan vara stolta över kommunens framsynthet exempelvis gällande att ta vara på personalens kreativitet i PIMM-projektet. Att uppfinningar kan bli produkter inom vården och den personal som gjort uppfinningen också får tillgodogöra sig vinsten.

Jag skulle kunna påstå att genom Vård- och omsorgsnämndens verksamheter så får väldigt många norrköpingsbor ett bättre liv. Det framkom också när vi gjorde en stor brukarundersökning där Norrköping ligger mycket bra till i alla de variabler som mäts. Nästa vecka ska vi bjuda in till en presskonferens för att presentera resultatet. Så håll koll på media. Hoppas vi får stor uppmärksamhet.

Det var en liten del av allt det jag upplever varje dag, varje vecka, hela tiden som kommunalråd. Det stora bekymret är egentligen inte att det är så mycket att göra och så mycket att lära. Den stora utmaningen är hur vi ska komma ut till norrköpingsborna med de insatser som vänsterpartiet gör. Och hur vi ska bli fler medlemmar som vill och kan arbeta tillsammans med oss gamlingar. För en bättre politik och en utveckling av välfärden i Norrköping.

Det var allt för den här gången.

Kamratligen/Kerstin H
Kommunalråd