Myter bakom attackerna mot anställningstryggheten

– De borgerliga partierna har nu påbörjat en tävling om vem som har de mest löntagarfientliga förslagen. Konturerna av vad en borgerlig regering kommer att genomföra om de vinner nästa val börjar bli tydliga, kommenterar Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Folkpartiet vill försämra LAS genom att ge arbetsgivare rätt att undanta fyra personer från turordningen vid uppsägning.

– Folkpartiets motivering att LAS är så strikt att hela företag riskeras är en myt. LAS är en mycket flexibel lag och de anställdas kvalifikationer är redan ett giltigt skäl för att undantas från turordningen. Vad LAS förhindrar är att arbetsgivaren helt godtyckligt väljer ut vilka som ska få sparken. Det är det Folkpartiet vill komma åt med sitt förslag.

– Genomförs de här försämringarna av LAS kommer godtycket att öka vid uppsägningar, och osäkerhet och tystnad att breda ut sig på landets arbetsplatser, avslutar Josefin Brink.