Satans mördare!

Vänsterpartiet i Norrköping fördömer Israels attack på den humanitära konvojen ”Ship to Gaza”. Konvojen innehåller förnödenheter till Gazas instängda befolkning. Det rörde sig om läkemedel, rullstolar och cement för att kunna bygga upp de hus som Israel bombat sönder. Attacken skedde dessutom på internationellt vatten och strider därmed mot folkrätten. Rapporterna talar om att Israeliska kommandosoldater mördat mellan 2 och 16 fredsaktivister.

Vi vänsterpartiet tvekar inte att ta ytterst tydlig ställning i dag. Det Israeliska övervåldet och den Israeliska ockupationspolitiken kan inte tolereras. Det senaste i raden av Israeliska övergrepp får inte gå ostraffat förbi. Eva-Britt Svensson är vänsterpartiets EU-parlamentariker och kräver att EU omedelbart upphäver handelsavtalet med Israel. Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för vänsterpartiet, menar att regeringen måste fördöma det grova övergreppet, kräva att aktivisterna släpps och inleda förundersökning mot de ansvariga.

Vänsterpartiet vill gå ännu längre. En rödgrön regering bör bygga en allians för att införa rejäla ekonomiska och politiska sanktioner mot Israel. Dessa bör upprätthållas tills den illegala ockupationen av Palestina upphör.

Lars Ohly till TT: Detta visar Israels rätta ansikte och om begreppet ”satans mördare” är på plats någonstans, så är det nu.

Håll koll på hemsidan snart uppdaterar vi om tid och plats för lokal demonstration i Norrköping!