Vänstern står för feminismen

I dag har det rapporterats på Sveriges radio Östergötland att högeralliansen har stora problem med kvinnorepresentationen på sina listor inför valet. Högerpartierna har bara 40 % kvinnor på sina kommunfullmäktigelistor. Att högern politik skrämmer bort kvinnor är i och för sig inte så konstigt eftersom de senaste fyra årens politik till stora delar varit ett frontalangrepp på kvinnors livssituation. Detta har bland annat yttrat sig i att de stora skattesänkningarna främst gått till rika män samtidigt som det har drabbat den kvinnodominerade offentliga sektorn mycket hårt. De rödgröna når däremot målet på 50 % kvinnorepresentation vilket borde vara en självklarhet.

I Norrköping toppar Vänsterpartiet listan med tre kvinnor; Irja Berglund, Kerstin Hildebrand och Cecilia Ambjörn.

Sverigedemokraternas reaktionära och kvinnofientliga politik lockar naturligtvis få kvinnor med en representation på under 30%. Sedan är det synd att radion väljer att ge SD onödigt medieutrymme genom en radiointervju.