Visst har vi råd med välfärden!

Jag gillar verkligen att Lars Ohly har börjat kalla vänsterpartiet för välfärdspartiet. Välfärden är den viktigaste fråga i valrörelsen och en ödesfråga för Sverige. Vänsterpartiet anser att välfärden borde innefatta allas rätt till bra bostad, kommunikationer, ekonomisk trygghet och livskvalitet förutom vård, skola och omsorg. Jag är personligen något av en ekonominörd och det är hur vi väljer att organisera ekonomin som kommer att avgöra välfärdens framtid.

Idag angriper högern vår gemensamma välfärd genom att påstå att den kostar för mycket. Det är sant att välfärden kommer att bli dyrare. Vi har en åldrande befolkning vilket ökar vårdkostnaderna. Den tekniska utvecklingen innebär att vi upptäcker nya dyrare mediciner och operationer. Framförallt kommer kostnaderna att öka eftersom samhället utvecklas och vi ställer allt högre krav på välfärden. Vi vill ha mer service på äldreboendet, bättre skola, effektivare kollektivtrafik och längre öppettider inom barnomsorgen. Om en sådan i grunden positiv utveckling ska gälla alla svenskar så måste kostnaderna tillåtas öka.

Högern och borgerliga media menar att de ökade kostnaderna är ett stort problem och att lösningen är att privatisera stora delar av välfärden. Det innebär i praktiken att de som har råd ska kunna betala för bättre sociala försäkringar, äldreomsorg, barnflickor, skolor och sjukvård. De som inte har råd kommer att tvingas klara sig med en alltmer urholkad offentlig välfärd. Vi kommer då att få ett orättvisare samhälle där rika familjer har mer frihet och fler möjligheter än vi andra. Det här är inte ens något som högerpolitikerna hymlar med längre.

Men det finns andra sätt att klara välfärden. Sveriges kommuner och landsting (SKL) har gjort en utredning som visar att skatterna måste öka med cirka 200 miljarder innan 2035 för att vi ska ha råd med välfärden. Det låter mycket men då ska man tänka på att den borgerliga regeringen sänkt skatten med nästan 100 miljarder på bara 4 år. Dessutom beräknas svenskarna få över 1000 miljarder mer att lägga på konsumtion under samma period. De allra flesta skulle faktiskt vara beredda att avstå lite av sin ökande konsumtion för att säkra och utveckla välfärden. Enligt SKL skulle uppåt 90 % av svenskarna kunna tänka sig att betala mer i skatt om det gick till vård och omsorg.

Det finns två tydliga alternativ för framtidens välfärd. Högerns alternativ innebär att bara dom med mycket pengar kommer att ha råd med bra välfärd. Vänsterns alternativ innebär långsamma skattehöjningar, främst för dom rika och storföretagen. Men svenskarna kommer ändå att få bättre ekonomi och framförallt så kommer vi att ha råd med världens bästa välfärd – för alla. Om man gillar välfärd så bör man rösta för en rödgrön regering med ett starkt välfärdsparti den 19 september!

Nicklas Lundström

Ordförande för vänsterpartiet i Norrköping