Varning för Norrköpingshögern!

Naturligtvis finns det en mängd områden där högern kommer att försämra för vanligt folk om dom kommer till makten på söndag. För Norrköpings del finns det tre områden som gör mig särskilt orolig.

1. Utförsäljning av hyresbostäder. Borgerliga företrädare i kommunen har inte gjort någon hemlighet av att de gärna ser att stora delar av vårt gemensamt ägda allmännyttiga hyresbolag hyresbostäder ska säljas. Det innebär att vi Norrköpingsbor kommer att förlora en oerhört viktig gemensam resurs. En av de bästa sakerna med Norrköping är att det finns ett stort utbud av hyresbostäder av olika typ i alla delar av staden. Det innebär att vi kan välja att bo på olika sätt och platser oavsett inkomstnivå. Till och med en student kan ha råd med en hyresbostad i ett sekelskifteshus i innerstan. Om högern vinner och säljer ut stora delar av hyresbostäder försämras de möjligheterna och vi blir tillsammans mycket fattigare. Om Norrköpingshögern dessutom följer mönstren från till exempel Stockholm kommer de dessutom att sälja ut vår gemensamma egendom till kraftigt underpris och därmed överföra stora tillgångar från oss alla till ett fåtal rika personer.

2.LOV kommer att införas. Den så kallade ”lagen om valfrihet” kommer att införas om högern vinner i Norrköping. Det innebär att privata vårdföretag får etablera sig i Norrköping och göra vinst på våra gemensamma skattepengar. Dessa företag är nästan alltid stora internationella koncerner vars affärsidé är att spara in på verksamhet och personal för att göra vinst på mina och dina skattepengar och överföra den vinsten till redan rika aktieägare. Våra gemensamma skattepengar ska användas i vården och omsorgen och inte gå rätt ner i storföretagens fickor!

3. Slopad rätt till heltid. Flera av högerns företrädare i Norrköping har uttalat sig om att man är beredda att skrota rätten till heltid för kommunanställda för att spara pengar. Rätten till heltid är väldigt viktig för många av de som jobbar för vår gemensamma välfärd. För vänsterpartiet är den en självklarhet att man ska kunna leva på sin lön och för det behövs ofta att man arbetar heltid. Rätten till heltid är också en tydlig jämställdhetsfråga eftersom många kvinnor jobbar inom kommunen. Dessutom innebär en återgång till systemet med deltider en mer stressad personal och därmed sämre omvårdnad för sjuka och gamla.

Sitter och tittar ut på det allt ruskigare höstvädret. Och hoppas att norrköpingsborna inte är cyniska nog att rösta fram en regering som gör framtiden lika mörk och kall som årstiden.

/Nicklas Lundström