Rapporter om privat sjukvård i Östergötland

I samband med att Östergötland 23-24 mars fick besök av Ulla Andersson och Lars Ohly presenterade vänsterpartiet i Landstinget två rapporter om den privata sjukvården i länet. Den första rapporten heter ”Vård eller Vinst” och undersöker de stora bolagen i Östergötland som samtliga ägs av skattesmitande riskkapitalbolag. I rapporten ingår också en detaljstudie av Norrköping där de privata aktörerna håller på att skapa sig en oligopolställning på vårdcentralsmarknaden. Den andra rapporten heter ”Myten om den jämställda privatiseringen” och visar på hur privatiseringarna i vården leder till färre kvinnor på ledande positioner inom verksamheten.

Båda rapporten fick medieuppmärksamhet under Lasses och Ullas besök och vi syntes bland annat i NT, Folkbladet och Corren. Under de två intensiva dagarna besökte vi också flera landstingsverksamheter, träffade fackföreningarna och genomförde torgmöten och öppna möten.

Rapporterna finns att ladda ner här:

Vård eller Vinst?

Myten om den jämställda privatiseringen