Patientbehovet ska styra vården

Varken som medborgare, patienter eller anställda får vi mer makt över sjukvården om den förvandlas till en marknad. Våra behov som medborgare måste styra, inte vårdbolagens vinstintressen. Det skriver Josefin Brink (V).

På många sätt är sjukvården i Sverige helt fantastisk. Det är få ställen i världen där det är tryggare att föda barn, behandlas mot svåra sjukdomar eller genomföra en transplantation av ett hjärta eller en njure.

Men det finns också stora brister och problem. Brist på resurser leder till köer och överbelagda vårdavdelningar. Tillgången till vård är ojämlikt fördelad; var vi bor och vilka vi är avgör vilken vård och behandling vi får. Inte heller som arbetsplats är vården något ideal. Låga löner och stress gör vårdyrkena tunga och slitsamma.

För Vänsterpartiet är det en självklarhet att vården ska förbättras enligt solidariska och demokratiska principer. Vi ska alla bidra till att betala för vården efter förmåga, och när vi behöver vård är det våra behov som ska avgöra vilken behandling vi får – inte vilka vi är eller hur mycket vi betalat.

Det är här den politiska skiljelinjen går i dag: Den borgerliga regeringen har en helt annan idé om framtidens sjukvård. Och de är i full gång med att genomföra den.

Sedan den första januari 2010 har vi en lag som tvingar alla landsting och regioner att låta privata vårdföretag öppna vårdcentraler varhelst de vill – och få betalt för den vård de utför från landstingen.

Ett borgerligt favoritargument lyder ungefär så här: ”Politiker ska inte bestämma över vården, det ska patienterna göra.”

Det låter kanske demokratiskt och bra. Men i verkligheten har ”patienterna” väldigt olika möjligheter att välja och påverka vården. De som verkligen har fått mer makt är vårdföretagen och sjukvården har blivit en ofattbart lönsam marknad.

Fyra miljarder skattekronor gick direkt ner i fickorna på vårdbolagens ägare förra året. Bara som ett exempel så motsvarar fyra miljarder årslönen för 10 000 sjuksköterskor.

Varken som medborgare, patienter eller anställda får vi mer makt över sjukvården om den förvandlas till en marknad. Det är i stället storföretag långt bortom insyn och kontroll som blir de stora vinnarna. Det är den utvecklingen Vänsterpartiet vill vända.

Med vår kampanj Världens bästa sjukvård vill vi väcka debatten om hur framtidens vård ska kunna bli mer jämlik och mer demokratisk. Då måste våra behov som medborgare styra, inte vårdbolagens vinstintressen.

Josefin Brink (V) riksdagsledamot