Marja har rätt!

.

..

.

Det vare mig fjärran att intervenera andra kommuners spörsmål, men den här debatten engagerar mig verkligen! Det gäller meningsutbytet mellan vänsterpartiets Marja Bergström i Söderköping och några andra kommunföreträdare. Söderköpings kommun har för avsikt att ändra ordet ”medborgare” till ”kund”. Något som fått Marja att se rött (!).

Jag håller fullständigt med henne! Vi kan aldrig reducera medborgarna till kunder. Samhället är ingen marknad där kundens enda ansvar är att betala för varan som utbjuds. I ett demokratiskt samhälle tar vi alla ansvar för varandra. Där ges medborgaren insyn och påverkansmöjlighet i kommunens angelägenheter som inte är möjligt att göra som kund på en marknad.

Som medborgare betalar jag skatt och är därmed med och finansierar vår gemensamma välfärd. Den välfärden ska inte generera vinster till affärsföretag som på den privata marknaden. De skatterna ska generera en ännu bättre skola, vård och omsorg som vi äger gemensamt.

Att vara medborgare är så mycket mer än att vara kund på en marknad. Det handlar om rättvisa och solidaritet!