Idélöshet och dystra siffror

.

Arbetslösheten har ökat och utanförskapet cementeras med Alliansens misslyckade jobbpolitik.

I samband med valet 2006 hävdade Alliansens företrädare att vi hade massarbetslöshet i Sverige, då låg arbetslösheten på ca 6,7 procent. I år beräknas den till 7,8 procent.

År 2014 beräknas arbetslösheten uppgå till 6,9 procent, efter sex år av borgerligt styre (och över 100 mdkr i skattesänkningar) är vi alltså tillbaka till ruta ett.

Eftersom de borgerliga gick till val med uppgift att ”pressa ned massarbetslösheten” blir man fundersam över att regeringen i vårpropositionen som presenterades i förrgår, anser att sysselsättningspolitiken är ändamålsenlig och därför ska ligga fast. Det är väl ändå så att om en arbetslöshet på 6,7 procent är att beteckna som massarbetslöshet, då kan en arbetslöshet på 7,8 procent betecknas som en smärre katastrof och ett stort misslyckande.

Med så många miljarder som regeringen har lagt ut på RUT-avdrag, sänkt krogmoms, sänkta arbetsgivaravgifter och jobbskatteavdrag, så borde det, enligt Alliansens egna recept, ha blivit en bättre utdelning. Många timmar med coachning i positivt tänkande verkar inte heller ha hjälpt regeringen så här långt.

Ricardo Olivares