Trygghet och omtanke

Vänsterpartiets kampanjtidning Trygghet och omtanke, har delats ut i Norrköping med omnejd under vintern och våren. Det är en del av kampanjen för välfärden.

Ulla Andersson presenterar partiets vårbudgetmotion. ”Genom att värdesäkra statsbidragen till kommunerna förhindras den urholkning av välfärdens resurser som sker idag. Även en särskild satsning på äldreomsorgen lyfts fram. Fullt utbyggd skulle den ge utrymme för 10 000 fler heltidstjänster och därmed en ordentlig höjning av äldreomsorgens kvalitet.”

Länk till hemsidan och budgetmotionen: Vänsterpartiet presenterar budget för jobb och välfärd.

Vänsterpartiet välkomnar Socialstyrelsens nya regler: ”Behoven ska styra vilken omsorg de äldre får” Länk till uttalande på hemsidan. Nu blir det tryggare för äldre.

Torbjörn och Nicklas delar ut kampanjtidningen i Finspång under Finsponga marken.

Nicklas skriver på sin blogg:

Vänsterpartiet kämpar varje dag hårt för jämlikhet och mot klyftorna i samhället som ökat katastrofalt under den borgerliga regeringen. I landstingspolitiken i Östergötland syns det på den ökade ohälsan hos stora delar av befolkningen. Dessutom har det visat sig att vilken vård en person får är starkt klassbundet, de som är rika, välutbildade och ”helsvenska” tenderar att få bättre vård än andra.

I den nya landstingbsudget som Vänsterpartiet presenterar tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet finns en sådan satsning med.

I den nya landstingsbudgeten förelsår vi, tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, att man ska satsa extra resurser på de fem områden i Östergötland där störst andel av befolkningen lider av stora sociala och ekonomiska problem, däribland Hageby och Skäggetorp. Vi vill utveckla vårdcentralerna i dessa områden till hälsocentraler som ska få ett bredare uppdrag när det gäller att bemöta och förebygga ohälsan. Dessa hälsocentraler ska enligt vårt förslag få mer resurser och det ska göras en extra satsning på forskning och metodutveckling. Tanken är att denna satsning ska minska ojämlikheten i vård och hälsa och också främja demokratin och integrationen i dessa områden

Om den rödgröna budgeten vinner i landstingsfullmäktige kommer dessa fem vårdcentraler att få 10 miljoner extra under den här budgetperioden och det är vi i Vänsterpartiet väldigt glada för. (Nicklas Lundström)

Per och Nicklas delar ut kampanjtidningen, Trygghet och Omtanke, utanför Hageby Centrum.

Ricardo och Linda är i Motala och delar ut kampanjtidningen.