Mer landstingspolitik. Busstrejken en fråga för landstinget.

Artikel i Östgöta Correspondenten måndagen den 1 juli 2013:

Kommunals busstrejk är precis avblåst, en strejk som Vänsterpartiet Östergötland har stöttat. Om den styrande Alliansen i landstinget hade prioriterat kollektivtrafiken och arbetsvillkoren för Östgötatrafikens anställda hade strejken inte behövts.

Landstingets trafiknämnd, med ordförande Göran Gunnarsson (C) i spetsen, har ett ansvar för att Östgötatrafiken körs med personal som knappt får några toalettpauser och inte hinner äta lunch. Det värsta av allt: Vid varje upphandling kan hela personalstyrkan sparkas eller provanställas på nytt av den nya entreprenören som vunnit upphandlingen.

Personalen kör fortfarande samma fordon på samma linjer och hållplatser, men arbetsvillkoren har förändrats. Östgötatrafiken ägs av skattebetalarna och det politiska ansvaret ligger hos landstinget, som på uppdrag av trafiknämnden upphandlar länstrafiken. Vänsterpartiet Östergötland är kritiska till den upphandling som sker med privata entreprenörer. I denna prispressarvärld är risken stor att en entreprenör som har chansat med nollmarginaler går i huvudstupa ekonomisk kris, det vill säga konkurs eller nedläggning. Vad händer om ett av företagen försvinner akut? Har Gunnarsson och Östgötatrafiken kapacitet att på några dagar lösa situationen för berörd länstrafik i Östergötland? Vänsterpartiet tror inte det. Vi ser att kollektivtrafiken mer och mer börjar likna friskolornas John Bauersystem, där ett företag från ena dagen till den andra kan läggas ned.

Hade Gunnarsson och landstinget tagit sitt ansvar och gett chaufförer goda arbetsvillkor från första början hade inte strejken behövts ske. Då skulle busstrafiken inte upphandlas av företag som inte erbjuder goda arbetsförhållanden.

Vänsterpartiet Östergötlands målsättning för kollektivtrafiken är tydliga: Stopp för provanställningar vid upphandlingar, krav på bättre tidsplanering och raster för tryggare resor. Dessa frågor driver vi i landstinget. Vänsterpartiet Östergötlands mål är en klimatneutral kollektivtrafik som lockar fler resenärer, att personalen ska finnas hos Östgötatrafiken och inte hos någon entreprenör samt att erbjuda ett billigare resande. Därför har Vänsterpartiet antagit ett målsättningsdokument för hela Östergötlands kollektivtrafik och länstrafik till 2018.

Gunnarssons ambition för kollektivtrafiken är väldigt diffus, men en sak är tydlig. Landstinget tar inte ansvar för en kollektivtrafik som både erbjuder bra arbetsvillkor för anställda samt ett prisvärt och tillgängligt resande för kunderna.

Jonas Andersson, ledamot för Vänsterpartiet i Trafiknämnden

Linda Snecker, ordförande Vänsterpartiet Östergötland