Svar till ett inlägg i Folkbladet från Centerpartiet.

”Det är sorgligt att se Annie Lööfs centerparti fokusera på en privatiseringspolitik som snarare utarmat än gynnat landsbygden.”

Linda Snecker och Peter Butros svarar i en replik i Folkbladet, näringsminister Annie Lööf, och Karin Jonsson, distriktsordförande Centerpartiet Östergötland. Svaret var inne den 23 september.

Här är länk till artikeln i Folkbladet!

Här är texten:

Näringsminister Annie Lööf och Karin Jonsson, distriktsordförande för Centerpartiet i Östergötland, skriver i Folkbladet (16/9) om sina satsningar på skattesänkningar för att råda bot på ungdomsarbetslösheten i länet. Metoden har redan avfärdats av senaste forskning. Reformerna ger inga jobb. Ändå fortsätter näringsministern och hennes partivänner idélöst i samma spår.

Replik

Annie Lööf och Karin Jonsson skriver om sina skatteförslag ”som halverade arbetsgivaravgifter, lättnader i anställningsskyddet för deltidsanställningar, förstärkningar av yrkeshögskolan och sänkt restaurangmoms”. Men det är en politik som vi vet inte ger resultat.

PeterButros
Peter Butros

Redan 2008 kunde regeringens egen institution för arbetsmarknadspolitiska frågor, IFAU, konstatera att sänkningar av arbetsgivaravgiften på sikt inte leder till fler ungdomsjobb. Inte heller den mycket omdiskuterade halveringen av krogmomsen har lett till några fler jobb. Så sent som i juni i år visade statistik från SCB att sysselsättningen i branschen låg på samma nivå som innan reformen infördes. Ändå envisas Annie Lööf med att fortsätta med samma dyra skattereformer, trots att de inte ger någon effekt.

Det är nästan ironiskt att den halverade krogmomsen och den ineffektiva skattereformen för sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar främst kommer den stadsnära näringen till dels. Det är reformer som genomförs av ett parti som säger sig företräda landsbygden. Det tycker vi är ovärdigt och något vi vet landsbygdsbor genomskådar.

Vänsterpartiet ser istället landsbygden som en viktig resurs och en viktig del i arbetet för den gröna energiomställningen. Vi vill exempelvis satsa på ökad gårdsproduktion av biogas, öka anslagen till forskning och rådgivning kring energiodlingar samt ändra lagstiftningen så att det blir lättare för kommuner att upphandla lokalproducerade och ekologiskt odlade matvaror. Det gynnar särskilt småföretagandet på landsbygden.

LindaDÅK2013
Linda Snecker

Det är sorgligt att se Annie Lööfs centerparti fokusera på en privatiseringspolitik som snarare utarmat än gynnat landsbygden. Vi ser gång på gång hur landsbygdens apotek, sjukvård, infrastruktur och annan samhällsservice privatiseras och flyttar till stadskärnorna samtidigt som det avfolkar landsbygdsområden.

Den skattefinansierade privata välfärden som Centerparitet föredrar hittar man i stort sett enbart koncentrerad till de större städerna, medan allt fler av landsbygdens skolor och äldrevård tvingas lägga när. Vänsterpartiet vill att hela landet skall leva. Men det är en omöjlig ekvation med Centerpartiets forcerade privatiseringar.

Annie Lööf och Karin Jonsson konstaterar att med en ungdomsarbetslöshet runt 21 procent måste vi göra mer. Det är därför oerhört frustrerande att se att regeringen fortsätter precis den politik som vi vet inte fungerar och jobben inte blir fler. Istället är det just ungdomarna som råkar mest illa ut med otrygga korttidsanställningar när de får springa mellan olika bemanningsföretag.

De miljardsatsningar som Centerpartiet gör på att sänka skatter och luckra upp anställningstryggheten står därför i skarp kontrast till de investeringar i infrastruktur, de gröna näringarna och på småföretagandet på landsbygden som vi i Vänsterpartiet vill göra. Det är en riktig politik för att hela landet skall leva.

Linda Snecker, distriktsordförande Östergötland och Peter Butros, Vänsterpartiet Norrköping