Välkomna Moderater till Vänsterns Norrköping!

Vi välkomnar Moderaternas stämma till rödgröna Norrköping! Vår stad är en arbetarstad med stolta rötter i pappers- och textilindustrin. Idag har vi ett av Sveriges bästa universitet och en växande befolkning. Norrköping är också en stad som styrs av Vänsterpartister, Socialdemokrater och Miljöpartister. Våra tre partier gör så gott vi kan för att hålla Moderaternas segregerade och giriga politik så långt ifrån Norrköpingsborna som vi kan.

1 maj 2013 3

De senaste årens privatiseringar har gjort Sverige till ett extremland. I Norrköping har Vänsterpartiet varit drivande i arbetet för att sätta stopp på privatiseringshysterin. Vi värnar om att skattemedel ska gå till välfärden, vi vill att mormor ska få god mat och tid för en promenad på äldreboendet, istället för att en VD får ytterligare en bonus. Vi vet att kommunen kan erbjuda god service för våra äldre och funktionsnedsatta. Medborgaren är aldrig enbart en kund på en marknad, medborgaren är du, jag, våra barn och föräldrar. De miljarder som idag går till riskkapitalbolagens vinster borde gå till bättre vård, skola och omsorg. Vinsterna i välfärden är vår stora strid och den kommer ni att få debattera med oss i hela valrörelsen.

I Norrköping tar vi klimatförändringarna på allvar och är beredda att satsa på en grön omställning, därför har vi sett till att bygga ut spårvägen ut mot Navestad och Vänsterpartiet kommer att fortsätta arbeta för en ännu bättre kollektivtrafik. I Stockholm där Moderaterna styr satsas det istället på Förbifart Stockholm som kostar 47 miljarder.

Moderaternas så kallade ”arbetslinje” ställer de med anställning emot de arbetslösa. Det tycker vi i Vänsterpartiet är destruktivt och felaktigt. Sjuka människor ska inte dömas till fattigdom eller arbeten de inte klarar. Och arbetslösa ska inte tvingas delta i förnedrande arbeten utan lön i moderaternas Fas-3. Arbete är grundläggande för människors försörjning och självkänsla. I Norrköping satsar vi därför på sådant som stärker människor och ger verkliga jobb. Det handlar om en generösa vuxenutbildning, riktade anställningar till fattiga barnfamiljer och meningsfulla åtgärder som socialt företagande.

Norrköping är fortfarande en stad skapad av arbetarklassen. Norrköpingsborna vill ha en politik som är bra för alla människor, inte bara höginkomsttagare. Medan ni pratar om mer pengar i plånboken vet vi att trygghet och bra skolor är ännu viktigare. Därför investerar vi i Norrköping och våra medborgare. Att Moderaterna har sitt möte i Norrköping gör er inte till ett arbetarparti, arbetarklassens historia och framtid är stoltare än så.

Mona Olsson, kommunalråd

Linda Snecker, kommunstyrelseledamot

Nicklas Lundström, ordförande

och över 170 partimedlemmar i Vänsterpartiet Norrköping

Texten finns idag torsdag den 17 okt i Folkbladet under ”opinion”, med rubriken ”(V)älkommen till arbetarklassens stad”.