Landsbygd

Debattartikel i Corren. Landsbygden är nödvändig för grön omställning.

Linda Snecker och Ulla Andersson hade den 30/12 en debattartikel i Linköpings lokala tidning Corren. ”Landsbygden nödvändig för grön framtidsomställning”.

Här är länk till artikel i Corren.

Här nedan är texten i artikeln:

Under lång tid har vi sett hur landsbygden avfolkas, hur offentlig service dras bort och hur privat service blir allt svagare eller försvinner helt. När staten avvecklar Försäkringskassan, post, polis och apotek så försämras förutsättningarna för privat service. Då försvinner även bankkontor, byns affär och bensinmack. När staten överger en ort vem är det då som skall tro på den?

Vänsterpartiet menar att en levande landbygd är nödvändig för att få en grön hållbar lösning i framtiden. Vi vet att landsbygden har en enorm potential och med rätt stöd som utformas i dialog med rörelser, företag och boende på landsbygden så kan landsbygdens förutsättningar tas tillvara och landet hållas ihop.

Från Centerpartiet framförs att landsbygden fått bättre förutsättningar men när vi granskat de summor som gått till varje län konstaterar vi att det är långt ifrån tillräckligt. I Östergötland motsvarar det som beviljats och betalats ut från regeringen 2011- och 2012, 3 kr och 37 öre / person och totalt ca 1,5 miljoner kronor. Totalt har det utbetalats drygt 13 miljoner kr för 2011-2012 i hela Sverige på landsbygdsatsningar. Det kan jämföras med den skattesänkning de föreslår för höginkomsttagare som bara nästa år kostar ca 3 miljarder.

Vänsterpartiet vill att servicen på landsbygden ska stärkas. Här är några våra konkreta förslag:

Vi vill se en kraftig utbyggnad av fiber på landsbygden. De närmaste två åren satsar vi 2 miljarder mer än regeringen för att landsbygden ska ha tillgång till en utbyggd infrastruktur.

Att posten ska ha i uppdrag att ge god service av likvärdig kvalitet till alla enskilda medborgare och företag i hela landet.

Att det i polisens nya organisation ska finnas grundläggande tillgång till polis i hela landet.

Bredda bankkonkurrensen och ge människor större möjlighet att välja alternativ till de stora affärsbankerna. Landsbygden behöver banker med lokal närvaro, stor personkännedom och kontanthantering

Förenkla regelverket för småskalig livsmedelsproduktion och servering för att underlätta för småföretag.

Införa ett logistikstöd för att bedriva lanthandel.

Underlätta dispensmöjligheter för drivmedelsmackar i glesbygden med låg omsättning genom lagregleringar som inte äventyrar yttre miljön eller säkerheten.

Att staten tar fullt ansvar för att säkerställa att alla medborgare har tillgång till apotek och därmed livsnödvändiga läkemedel i hela landet.

Säkerställa en likvärdig biblioteksstandard och biblioteksservice samt digitala bibliotek över hela landet.

Med våra förslag ges servicen på landsbygden möjligheter, vi tror på landsbygden och vill ge den de bästa förutsättningarna.

Ulla Andersson Ekonomisk talesperson/riksdagsledamot Vänsterpartiet Gävleborg

Linda Snecker Riksdagskandidat Vänsterpartiet Östergötland