På bloggen om kommunfullmäktige.

Nicklas Lundström skriver på sin blogg i Norrköpings Tidningar, en rapport från gårdagens kommunfullmäktigesammanträde. (24/2) Ett av dom största diskussionsämnena var företagsklimatet i Norrköping.

Här är delar av blogginlägget:

Den längsta debatten på måndagens fullmäktige var den kring interpellationen om företagsklimatet som alliansen ställt. Tyvärr kom debatten till stor del att handla om allt annat än just det. Som vanligt så använder högerpartierna i Norrköping tyvärr dessa näringslivsdebatter för pajkastning och nationell politik istället för det som borde diskuteras. Man försöker med oerhört märkliga resonemang skuldbelägga oss rödgröna styrande partier i kommunen för att företag som Whirlpool väljer att flytta sin produktion från kommunen. Man kunde ju tro att borgerliga politiker skulle ha större insikt i hur internationella storföretag fungerar, dessa jagar såklart alltid stordriftsfördelar genom att koncentrera sin produktion till få orter, inte sällan i låglöneländer. Detta är en tendens mot jätteföretag och kapitalkoncentration som pågått åtminstone sedan 1800-talets senare hälft. Ibland får ju Norrköping också fördelar av detta som t.ex. när Rusta valde att lägga ner mindre lager och koncentrera lagerverksamhet till Norrköping vilket ger fler jobb här men färre på andra orter. (Vilket då ju också måste vara helt och hållet S-V-MP:s förtjänst antar jag?).

Ett annat retoriskt grepp borgarna använder är att försöka beskylla den rödgröna koalitionen för att vara ”företagsfientliga”för att Vänsterpartiet är mot privatisering av välfärden och missbruket av bemanningsföretag. Men om det är fler arbetstillfällen dom vill i Norrköping som dom vill diskutera så haltar argumentationen betänkligt. Vinster i välfärden har jag ju skrivit mycket om men i detta sammanhang kan det räcka med att påpeka att enligt socialstyrelsen så fanns det 2012 10% färre anställda på privata äldreboenden än offentliga. Att vilja privatisera äldreomsorgen i Norrköping kommer alltså att ge färre jobb. Inte fler.

När det gäller bemanningsföretag är det en fråga som vi inte beslutar om i kommunen utan i riksdagen och (tyvärr) EU. Vänsterpartiets linje här är att vi vill riva upp bemanningslagen som gjordes om på 90-talet och öppnade arbetsmarknaden för kraftigt försämrade villkor. Idag har vi sett flera exempel på när man säger upp fast anställd personal för att ersätta med bemanningspersonal främst för att dessa är mycket enklare att säga upp. Det är inte en acceptabel ordning på svensk arbetsmarknad. Vänsterpartiet anser att bemanningsföretag inte ska få täcka upp permanenta arbetskraftsbehov, att uppsagda fastanställda ska ha företräde till anställningar före bemanningsföretag och att facket ska ha ökat inflytande på när bemanning kan användas. Bemanningsföretag ger ofta inte fler jobb utan ersätter arbeten som annars skulle ha utförts av personal med fast anställning.

Vad borde vi då diskutera istället för borgarnas plakat- och privatiseringspolitik? Jo, vad kommunen faktiskt kan göra för att öka antalet arbetstillfällen. Här finns det en rad åtgärder som vi jobbat länge och målmedvetet med. Det handlar om saker som att höja utbildningsnivån i kommunen, satsa på vuxenutbildning, fortsätta bygga ut infrastrukturen, bygga fler bostäder och förbättra företagsservicen. Detta borde diskussionen handla om och det kanske den kan göra när alliansen börjar diskutera sakfrågor istället för att alltid predika att privatisering och utförsäljning av allting skulle lösa alla problem.

Och en sak kan jag lova. Vänsterpartiet i Norrköping kommer alltid att kämpa till sitt yttersta för att skapa nya jobb i kommunen och behålla vartenda jobb som finns här.

/Nicklas Lundström

.

rattan_stor

På veckans V-café får ni träffa författaren Melker Garay, som intervjuas av Maija Löfgren om sin bok ”Råttan”. Diskussion om ondska. Start kl.18.00 i partilokalen, som vanligt. Välkomna!!