Arbetsmarknadspolitik

Spårväg till Vrinnevisjukhuset

Peter Butros och Mona Olsson hade en debattartikel i Folkbladet den 17 mars. ”Ny spårväg för jobb och trygghet” lyder titeln, och tar upp Vänsterpartiets förslag att bygga ut spårväg till Vrinnevisjukhuset.

”Forskning visar att kollektivtrafiken utnyttjas särskilt av unga, låginkomsttagare och kvinnor. En utbyggd kollektivtrafik skulle därför gynna dessa grupper vilket är viktigt i vår strävan efter ökad jämställdhet och minskade samhällsklyftor.” skriver dom bl.a.

Här är länk till artikeln i Folkbladet.

Här nedan följer texten:

FOLKBLADET DEBATT

”Ny spårväg för jobb och trygghet”

Sedan spårvägslinje 2 byggdes ut från Ljura till Kvarnberget har det kollektiva resandet där ökat med 20%. Vänsterpartiets förslag har realiserats och blivit en succé

Nu vill vi fortsätta vår satsning på en utbyggd och tillgänglig kollektivtrafik – för jobben, klimatet och Norrköpings alla invånare.

En vision som Vänsterpartiet jobbar för är att Norrköping ska vara tillgängligt för alla våra invånare, oavsett var vi bor eller vilken inkomst vi har. Särskilt viktigt är det att smidigt kunna ta sig till sin arbetsplats och till de samhällsinstitutioner som ska garantera vår hälsa och välmående. Så är det inte i Norrköping idag.

Vrinnevisjukhuset är bland länets mest använda sjukhus. Det är en av stadens största arbetsplatser och som dagligen besöks av många både sjuka och anhöriga. Samtidigt kan den befintliga kollektivtrafiken dit bli betydligt bättre. En fortsatt utvecklad och attraktiv sjukvård i Norrköping kräver att Vrinnevisjukhuset får en ökad tillgänglighet.

Vi i Vänsterpartiet vill därför bygga ut en ny spårvagnslinje till Vrinnevisjukhuset. Forskning visar att kollektivtrafiken utnyttjas särskilt av unga, låginkomsttagare och kvinnor. En utbyggd kollektivtrafik skulle därför gynna dessa grupper vilket är viktigt i vår strävan efter ökad jämställdhet och minskade samhällsklyftor. Investeringar i kollektivtrafik är naturligtvis också gynnsamt för kommunens klimatarbete då det ger miljövänlig eldriven spårtrafik som kan ersätta och minska den befintliga biltrafiken.

En sådan satsning ger även anledning att kunna räkna med fler arbetstillfällen i vår kommun. Arbetstillfällen kommer direkt med en spårvägsutbyggnad som kräver omfattande bygg- och anläggningsarbeten. Även på längre sikt förväntas en utbyggd spårlinje ge fler lokala och permanenta jobb i Norrköping. Bland annat behövs fler spårvagnsförare, administrativ personal och personal till spårvagnsverkstaden. En investering i kollektivtrafiken skulle därför ge Norrköping fler arbetstillfällen som garanterat inte kommer att flytta utomlands. Det här är nya, moderna och gröna arbetstillfällen som vi nu behöver mer än någonsin med tanke på arbetslösheten som håller Norrköping i sitt grepp.

Förutom Stockholm och Göteborg är Norrköping den enda staden i Sverige som erbjuder sina invånare spårvagnstrafik. Det är vi naturligtvis stolta över. Det finns dock goda förutsättningar att utöka och förbättra tillgängligheten på spårvagnstrafiken för allt fler resenärer. En sådan investering minskar vår klimatpåverkan samtidigt som det skapar fler arbetstillfällen i Norrköping. Detta är en av åtgärderna i vårt recept för den gröna omställningen i Norrköping.

Mona Olsson, kommunalråd Vänsterpartiet

Peter Butros, kandidat till Kommunfullmäktige, Vänsterpartiet