Miljöpolitik

”Vänsterbeslut för grön omställning”

Vänsterpartiets miljönätverk arrangerade den 14 mars en miljökonferens, ”Vänsterbeslut för grön omställning”. Ett 40-tal lokala vänsteraktivister hade samlats, och från Norrköping var Malin Karlsson och Cecilia Ambjörn där. Vänsterpartiets Brysselsekretariat och Miljönätverket som anordnade.

En kort rapport från Malin här nedan:

Miljökonf JonasSjöstedtd
Jonas Sjöstedt

Den 14:e mars var Cecilia Ambjörn och jag i riksdagshuset på miljökonferensen Lokala vänsterbeslut för grön omställning. Jonas Sjöstedt inledde dagen med att kritisera både högerregeringens och Miljöpartiets klimatpolitik som helt otillräcklig för att få ner utsläppen på hållbar nivå. Därefter berättade Mikael Gustafsson om hur EU påverkar Sveriges miljölagar, följt av Anna Hövenmarks rapport från eko-eko gruppens arbete.

Miljökonf Anna Hövenmark eko-eko d
Anna Hövenmark. Klicka för större bild

Jens Holm presenterade budgetförslagen som visar på att Vänsterpartiet är det mest ambitiösa partiet när det gäller klimatinvesteringar.

MiljökonfJens Holm d1
Jens Holm. Klicka för större bild
Miljökonf CeciliaAd
Cecilia Ambjörn

Under eftermiddagen lyftes fyra lyckade lokala exempel där Vänsterpartiets förslag drivits igenom. Jöran Fagerlund berättade om hur Göteborgs stad arbetar med miljömåltider och att enbart köpa ekologiskt kött. Av Peter Bowin fick vi veta mer om cirkulär ekonomi i Ronneby, och av Anna Helgesson om hur Malmö byggde sitt eget vindkraftverk. Niklas Sirén var med på videolänk från Kiruna för att berätta om hur de efter valet 2010 lyckades införa gratis kollektivtrafik.

En mycket givande och trevlig dag sammanfattningsvis!

Malin Karlsson