Ung Vänster Norrköping startar insamling.

Ung Vänster Norrköping startar insamling till kvinna som försvarade sig

Igår kom domen från Norrköpings tingsrätt där en kvinna döms till villkorlig dom och böter efter att ha försvarat sig vid sexuellt ofredande. Ung Vänster Norrköping menar att domen är ett hån mot de kvinnor som utsatts för våld av en man och startar därför en insamling för att hjälpa kvinnan att betala sina böter.

– Självklart måste man få försvara sig om man blir tafsad på. I vilket annat fall skulle man behöva acceptera att bli ofredad? Kvinnor har rätt till sina egna kroppar, det måste vara en självklarhet, säger Saga Janse Ferko, ordförande för Ung Vänster Norrköping.

Ung Vänster

Mäns våld mot kvinnor är ett gigantiskt samhällsproblem. Många kvinnor har antingen egna erfarenheter av sexualiserat våld, eller känner någon som har det. Kvinnor tvingas begränsa sig av rädsla för trakasserier, tafsningar, glåpord eller kanske ännu värre. Samtidigt är det bara två av tio anmälningar som rör kvinnomisshandel som klaras upp och det ser väldigt olika ut beroende på var man bor. I Östergötland är det bara 23 procent av fallen som klaras upp enligt stiftelsen Tryggare Sverige.

– Den här domen kommer inte i ett vakuum. Vi kräver att personal inom rättsväsendet regelbundet får utbildning kring sexualiserat våld så att de kvinnor som söker hjälp tas på allvar. Män våld mot kvinnor är ett samhällsproblem och det är dags att det görs någonting åt det, säger Janse Ferko.

Betala in på postgiro: PG 36 22 25-5   Märk  SJÄLVFÖRSVAR