"Inte till salu"

Märkliga mäklarskyltar?

På måndagmorgonen möttes många Norrköpingsbor av en mäklarskylt med budskapet ”inte till salu” när de kom till skolan, biblioteket, förskolan, äldreboendet eller vårdcentralen. Det var Vänsterpartiet som åkt runt och satt upp dessa för att visa att vi står upp för en välfärd med hög kvalitet och utan privata vinster. Om C, KD, FP, M och SD får som dom vill kan det nästa gång bli din skola eller ditt äldreboende som privatiseras. Redan idag har stora delar av Norrköpings välfärd privatiserats, skolan på grund av Alliansens privatiseringspolitik på nationell nivå och sjukvården på grund av Alliansstyret i Landstinget.

Äldreomsorgen har vi hittills kunnat räddas undan riskkapitalbolagen eftersom Vänsterpartiet är med och styr kommunen. Jag tror att budskapet gått fram och att de flesta väljare till alla tre valen kommer att ta sig en funderare på om deras skattepengar ska gå till välfärd eller till riskkapitalbolagens vinster innan de stoppar valsedeln i urnan på söndag. En röst på borgarna eller SD är en röst på Attendo och Carema. En röst på S eller MP är en röst på någon sorts kompromiss, oklart vad. En röst på Vänsterpartiet är en röst för en välfärd som inte är till salu.

Så länge Vänsterpartiet har inflytande i vår kommun är Norrköping inte till salu.

Nicklas Lundström, NT-blogg 9 sept 2014