Blåsorkestern

Nu har vi en Blåsorkester i Vänsterpartiet Norrköping!

Mitt på eftermiddagen lördagen den 12 mars kommer en rad musiker traskande från centralstationen och in i Vänsterpartiet Norrköpings partilokal. Alla bär de på flera stora väskor men de skiner som solen utanför, och ler och skrattar. Stämningen är mycket god, och den sprider sig snabbt i lokalen. De är 9 deltagare i Blåsorkestern Vänsterpartiet, som kommit till Norrköping för att stötta och inspirera Norrköpings musiker, i att starta upp en egen blåsorkester.

blåsorkesternV omslag
Blåsorkestern Vänsterpartiet
Blås Bengt hälsar välkommen
Bengt hälsar Välkommen!

Bengt Nordstrand och Kerstin Hildebrand har ställt i ordning stolar och bord i en passande ordning, och dukat upp med kaffe och mackor. Sällskapet ställer mödosamt ifrån sig sina instrument, ännu inte uppackade, och slår sig ner kring ett bord, skojar, berättar historier och äter sina mackor.

Man beslutar sig för att efter fikat inleda sammankomsten med musicerande. Fler av våra lokala musiker har nu anlänt. Vi har Bengt på klarinett förstås, men sen kommer ytterligare en klarinettist. Vi har en trumpetare, en person på althorn och en som spelar saxofon. Några sitter lite vid sidan om, spelar med eller bara lyssnar. Är man lite ringrostig och inte så van att spela i orkester vill man känna sig fram i början.

Blås orkestern Blås tvärflöjt klarinett trumpet2 Blås trombon althorn sax

Det låter fantastiskt. Musikerna är rutinerade och samspelta, samtidigt som utrymme ges till var och ens förmåga. Musiken känns lustfylld och mäktig. Lokalen har fått ännu en dimension.

Blås sax trombon

Innan Stockholmarna åkte hem fick Norrköpingsmusikerna tips och råd, och förslag på hur man kan gå vidare, samt gav förslag på olika sätt att hantera de kostnader som kan bli. Norrköpingsmusikerna avslutade med ett inledande möte med den nya orkestern. De kommer nu att repetera varje måndag fram till 1 maj, till att börja med.

Blås tvärflöjt klariett o trumpet Blås vila2 Blås vila

Rapport och foto: Lottie Broman

Info:

Norrköpingsblåsarna har nu en egen undersida på Vänsterpartiet Norrköpings hemsida, den hittar du här!! Där finns information fortlöpande om vad som händer i orkestern. Kontaktperson är Bengt Nordstrand.

.

Info från orkesterledaren:

Vi bygger en ensemble utifrån de vi är nu och repar på 2-3 låtar, där vi anpassar stämmorna efter befintliga instrument och färdighetsnivåer.

Det blir inte en marschorkester utan en “stillastående” ensemble som framför sitt före avmarsch och/eller efter ankomst till platsen för tågets mål.

Målet är att sätta en bra stämning, samt att göra reklam för vårt projekt, att bygga en politisk orkester i Norrköping till stöd för vänster och progressiva strävanden.

En öppenhet för musikalisk mångfald är en bra utgångspunkt.

De instrument vi förfogar över just nu är två klarinetter, tre altsax, ett althorn, en trumpet. Vi bör gärna bli fler på trumpet, och fler i riktning mot bas, eller lägre stämmor.

Är du intresserad kontakta

Bengt Nordstrand  [email protected]