Val 18

Gör Sverige rättvist igen

Det är dags att införa de reformer som på sikt leder till att kvinnor tjänar lika mycket som män och får en lika hög pension, skriver fyra Vänsterpartister i Corren.

Vänsterpartiet är ett feministiskt parti. Det betyder att vi vill att kvinnor och män ska ha lika möjligheter och förutsättningar i livet. Så är det inte idag. I Boxholm är löneskillnaderna mellan män och kvinnor störst i hela landet, rapporterar Corren den åttonde maj.

Boxholms kommunalråd, Britt-Marie Johansson (S), påstår att kvinnor ofta arbetar i kommunen och väljer att jobba deltid. Det som inte framgår är, att trots Socialdemokraternas vallöfte 2014 om att anställning bör ske till 100 procent, väljer Boxholms kommun alltför ofta att erbjuda deltidstjänster inom de kvinnodominerade yrkena som exempelvis äldreomsorgen. Kvinnorna väljer alltså inte att jobba deltid, utan det är den boxholmska socialdemokratin som enbart erbjuder deltidstjänster.

Fortfarande, snart hundra år efter att kvinnor vunnit kampen om rösträtten, råder en könsuppdelning mellan arbetslivet och arbetet i hem och familj. Som ett resultat av den könsuppdelningen har kvinnor i genomsnitt en livsinkomst som är 3,6 miljoner mindre än vad män har.

Det är viktigt med ekonomisk jämlikhet mellan kvinnor och män. Arbetarklassen 2018 består till stor del av kvinnor som arbetar i den offentliga sektorn eller handeln: en undersköterska, en barnskötare, en lokalvårdare eller ett butiksbiträde. Är man dessutom kvinna med en annan bakgrund än svensk är man ofta dubbelt utsatt. Ofta är det dålig arbetsmiljö, osäkra anställningsvillkor och låg lön. Den låga lönen leder sedan till en usel pension – det är ingen hemlighet att Sverige har över 300 000 fattigpensionärer.

Vi i Vänsterpartiet vill ändra på det här. Vi vill stärka rätten till fast anställning och minska de otrygga anställningarna. Vi vill ha ett hållbart arbetsliv, där människor orkar jobba till pensionsålder utan att slitas ut i förtid. Vi vill börja övergången till sex timmars arbetsdag, genom att införa arbetstidsförkortning med bibehållen lön på ett arbetsställe i varje kommun och landsting i Sverige. Vi vill också stärka arbetsrätten, värna om både kollektivavtal och strejkrätt. Goda arbetsvillkor, en trygg anställning och möjlighet till inflytande är avgörande för att människor ska må bra och samhället utvecklas.

Sverige måste ha en fungerande ekonomi för alla. Det är dags att införa de reformer som på sikt leder till att kvinnor tjänar lika mycket som män och får en lika hög pension. Sex timmars arbetsdag är en sådan reform. En annan reform, som också leder till ett jämlikare Sverige, är ett jämnare uttag av föräldraledigheten. Genom att föräldrarna delar lika på dagarna i föräldraförsäkringen, skulle kvinnors inkomster och hälsa öka, och dessutom får barnen en bättre kontakt med båda sina föräldrar.

Allting går att förändra, historien slutar inte idag. Sverige byggdes starkt genom att vi vanliga människor gick ihop och gjorde Sverige mer rättvist och jämlikt. Vi kan göra det igen.

Irene Garperian

Vänsterpartiet Boxholm

Deniz Butros

Vänsterpartiet Norrköping