Klimat

Vänsterpartiet bäst för klimatet

Vänsterpartiet är det parti som bäst arbetar för att skydda klimatet och naturen. Det fastslår Naturskyddsföreningen i sin undersökning ”Ny fart i miljöpolitiken” som de presenterar idag i DN Debatt (15/5 2018). Inför valet 2014 gjordes en liknande undersökning av Naturskyddsföreningen. Då arbetade Vänsterpartiet för 16 av 18 förslag som Naturskyddsföreningen framfört. Under den gångna mandatperioden har partiet fört den mest ambitiösa miljöpolitiken i riksdagen eftersom de både stöttat regeringens miljö- och klimatsatsningen och kunnat lägga fram politiska förslag som går längre än regeringens. De 18 förslagen omfattar stora delar av miljö- och klimatpolitiken såsom kemikalier, skogsskydd och grön investeringsbank.

Lokalt i Norrköping har Vänsterpartiet lagt sju miljö- och klimatförslag. Förslagen omfattar bland annat att införa dagar med bilfri innerstad, att kommunen och Hyresbostäder ska erbjuda bilpool, att lägga ned flygplatsen samt att bygga billiga, klimatsmarta bostäder. Utöver det har ett flertal debatter (interpellationer) gjorts bland annat om närproducerad mat och om vindkraft.

Klimat- och miljöfrågorna är grundläggande för Vänsterpartiet. Det är en rättvisefråga för oss som så mycket annat. Redan idag ser vi att det är de allra rikaste som står för de största utsläppen men det är du och jag som ska ta det stora ansvaret för att minska dem. Det är helt orimligt. En omfördelande politik är det bästa, så värnar vi både människor och miljön, säger Deniz Butros, ledamot i Norrköpings kommunfullmäktige och Vänsterpartiets partistyrelse.

Undersökningen visar att flera partier höjt sina miljöambitioner, men att Miljöpartiet sänkt sina. Inför valet 2014 ställde man sig bakom samtliga 18 av Naturskyddsföreningens förslag. I regeringsställning har de dock bara lagt fram fem förslag, trots att de haft både miljö- och klimatministerposterna.