Anställningsvillkor

Insändare i NT ”V på undersköterskornas sida”

I måndagens NT skrev vårt förstanamn Nicklas Lundström om att det är vänstern som står på undersköterskornas sida medan Moderaterna står på de rikas. Hela debattartikeln här under:

V på undersköterskornas sida

Vi i Vänsterpartiet Norrköping presenterade nyligen vår nya valfråga. En extra höjning av alla undersköterskors löner med 1000 kronor i månaden. Våra undersköterskor gör ett mycket högkvalificerad och samhällsviktigt arbete. Att de ligger i den absoluta botten när det gäller löner i hela Sverige är orimligt. Det kommer vi att åtgärda efter den 9 september om vi får norrköpingsbornas stöd.

Moderaternas Sophia Jarl kommenterade utspelet på nyhetsplats i NT 15/8 och försöker framställa sig som undersköterskornas vän. Så är det inte. Senast på kommunfullmäktige 24 april röstade Jarl och Moderaterna mot en extra lönehöjning för undersköterskorna. Dessutom var M för att privatisera hemtjänsten precis som kvartetten. Det betyder att de anställda i de privata bolagen förlorat rätten att arbeta heltid och slippa de förhatliga delade turerna. I den personalintensiva hemtjänsten är dessutom det enda företagen kan dra ner på för att göra vinst personaltäthet och löner.

Avslutningsvis skulle Jarl behöva läsa på lite om vänsterns skattepolitik. Faktum är att för vanligt hederligt arbete föreslår vi skattesänkningar, rejäla för de som tjänar upp till 30 000 och vissa för de som tjänar ända upp till 40 000 i månaden. De skatter vi vill höja är de på arbetsfria kapitalinkomster, sådant som bankskatt, rättvis fastighetsskatt och återinförd förmögenhetsskatt. Sverige har i dag den snabbast ökande ojämlikheten i den utvecklade världen. Ska vi ha råd att satsa på undersköterskorna och på hela välfärden framöver behöver vi omfördelningspolitik. Helt enkelt en ekonomi som fungerar för alla – inte bara för de rika.

Nicklas Lundström (V) Kommunalrådskandidat (nt den 20 aug 2018)

Nedan finns artikeln skannad:

Läs artikeln på nt.se här! (kan kräva prenumeration)