Bostadspolitik

1000 nya bostäder i Hageby, Navestad och Ljura!

Torsdagen den 23 augusti presenterades Vänsterpartiet Norrköpings planer för bostadsbyggande i stan.

Vänsterpartiet vill bygga bort bostadsbristen. Framför allt vill vi bygga hyresrätter med rimliga hyror som folk har råd att betala, och vi vill bygga där behoven är störst! Det är orimligt att bara bygga lyxbostäder och bostadsrätter i de centrala delarna av staden när man ser bostadsbristen och trångboddheten i stadens södra delar.

Bygg mer, bygg billigare, bygg i hela Norrköping! Det behövs för att få ett mer blandat bostadsbestånd i vår kommun.

Nicklas Lundström träffade tidningarna och berättade om politiken och redogjorde för varför.

Bostadssituationen i Norrköping har förändrats dramatiskt de senaste åren, bostadsbristen har slagit nya rekord och den slår hårdast mot de som saknar kontakter eller tjock plånbok. Bostadsbristen slår hårdaste i Hageby, Navestad och Ljura.

Om man tar Hageby som exempel så har den folkbokförda befolkningen sedan 2001 ökat med drygt 2 000 personer  men i  princip har inga nya bostäder byggts i området

(Utredning och åtgärdsförslag angående boendeförhållanden i Norrköping 2018-05-22, Kommunstyrelsens kontor)

Vänsterpartiet tänker inte blunda för detta!

Vi vill bygga 1000 bostäder i Hageby, Navestad och Ljura.

Kommunala förslag:

• Använd kommunens bostadsföretag Hyresbostäder och ge dem ett tydligt uppdrag att bygga hyresrätter med rimliga hyror.
  • När kommunen säljer mark för bostäder, kräv att en andel av bostäderna som byggs är billiga hyresrätter.

Folkbladet skrev den 23 augusti, länk till folkladet.se här!

Norrköpings Tidningar skrev den 24 augusti, se fotot nedan: