Kultur ska vara till för alla

”Kultur ska vara till för alla, inte bara en lyx för några få. Den ska vara lätt att uppleva och att utöva oavsett var i landet man bor eller vem man är”.

Så inleds Vänsterpartiets politiska program för kulturen i Sverige.

Vänsterpartiet Norrköpings ordförande, och kandidat till kommunfullmäktige, Olof Carlstein intervjuade av Norrköping Tidningar den 29 augusti. I intervjun säger Olof bl.a:

– Jag skulle nog säga att kulturskolan är och har varit den viktigaste frågan. Vi vill fortsätta att satsa på Kulturskolan och har drivit frågan om att sänka avgiften. Där har vi lyckats driva på. Nu är den 200 kr per elev. Det är vi nöjda med, även om vi helst hade ta bort avgiften helt. Barn måste få möjlighet att oavsett familjens ekonomi kunna ägna sig åt olika former av kulturellt skapande. Den frågan ligger nära hjärtat.

Läs artikeln med Olof Carlstein på nt.se här!

I Vänsterpartiets program står det också:

Kulturen präglas av sin tids föreställningar, motsättningar och villkor. Men kulturen återspeglar inte bara samhället. Konst och andra kulturyttringar kan också vara en förändrande kraft som bidrar till att människor blir medvetna om sig själva och om samhället. Därför är det så viktigt att konsten får verka fritt. Att den varken underkastas censur, ideologier eller kommersialism.

De icke-kommersiella mötesplatser där vem som helst kan utöva och möta kultur måste bli fler. Vänsterpartiet vill att kulturskolan blir avgiftsfri i hela landet. Vi anser att alla barn, oavsett familjens ekonomiska förutsättningar, ska ges möjlighet att ta del av kulturskolans verksamhet.

Läs hela Vänsterpartiets program för kulturen på vansterpartiet.se här!