Val 2018

Jämlikheten är vår viktigaste valfråga

Intervju med Nicklas Lundström i Norrköping News.

– Jämlikheten är vår viktigaste valfråga, det ska inte spela någon roll om man föds i Lindö eller Hageby. Man ska ha samma möjligheter i livet ändå. Så är det inte idag. Föds man med rika föräldrar i Lindö så har man större möjligheter att forma sitt liv än om man föds i Hageby av fattiga föräldrar.

Det säger Nicklas Lundström i en intervju på nyhetssidan Norrköping News den 21 augusti.

Med anledning av det kommande valet den 9 september så publicerar Norrköping News intervjuver med de olika partiernas företrädare. Först ut var Vänsterpartiet och första namnet på listan till i kommunvalet är ju Nicklas Lundström.

I artikeln redogörs för vilka frågor som varit uppe under mandatperioden och Nicklas svarar på vad Vänsterpartiet tycker i de olika frågorna. Han berättar också vilka frågor partiet drivit, bl.a. att stoppa privatiseringarna inom välfärden, att höja lönerna för anställda inom välfärden och att bygga billigare bostäder.

Angående samarbeten säger Nicklas Lundström:

– Men vi tycker att det viktiga är det politiska resultatet. Sen kan vi sätta oss att diskutera sakfrågor och budgetar med alla andra partier. Men det måste finnas vänsterpolitik och jämlikhet i resultatet, det gör väl att det blir svårt med moderaterna när vi vill ha jämlikhet och de vill ha ojämlikhet.

Läs artikeln på Norrköping News här! (Öppen artikel)

Läs mer om Vänsterpartiets politik här!