Arbetsmarknadspolitik

Debattartikel i NT ”Tusentals jobb med Vänsterpartiet”

Debattartikel publicerad i Norrköpings Tidningar den 6 september ”Tusentals jobb med Vänsterpartiet” av Deniz Butros (v) och Nicklas Lundström (v).

Tusentals jobb med Vänsterpartiet

Sedan valet 2014 har arbetslösheten i Sverige minskat från cirka 8 procent till dagens 6,9 procent. Allt fler har ett arbete att gå till. Så borde det vara också i Norrköping. Istället ligger arbetslösheten här på nästan 11 procent. Över 7 500 norrköpingsbor saknar jobb. Det är rent resursslöseri som är kostsamt för kommunen och gör att många familjer har svårt att få ihop vardagsekonomin. Det behövs en samlad politik för att få fler i arbete. Vi ser fem områden vi vill satsa på inför nästa mandatperiod.

• Byggjobb till lokala byggarbetare – Norrköping växer rekordsnabbt. Nya byggnader skjuter upp överallt. Behovet av byggarbetskraft är stort och än större blir det när Ostlänken ska byggas. För oss är det viktigt att det nya Norrköping inte byggs av utländsk arbetskraft med dumpade löner och arbetsvillkor samtidigt som arbetslösheten här är stor. Kommunen och Hyresbostäder måste ta sitt ansvar för att byggboomen pressar ner arbetslösheten.

• Närmare samarbete med Universitetet – Den världsledande forskning inom media, interaktivitet och visualisering som finns i Norrköping kan ge fler jobb än idag. Ett bra exempel är Skövde som har skapat ett kluster för företag inom visualisering och spel. De möjligheterna vill vi ta vara på också här.

• Evenemangsstad året runt – Vår kommun har ett bra läge mellan storstadsregionerna och bra kommunikationer. SM-veckan, Stadium Sportscamp och Bråvalla är goda exempel på våra möjligheter. Stora evenemang lockar tusentals besökare och skapar jobb. Vi vill satsa mer på att vara en evenemangsstad för kultur och idrott året runt.

• Fler företag med förankrat ägarskap – Norrköping har ännu inte repat sig från den iskalla vintern 2014 då Whirlpool, Vitamex och Seco Tools, företag som gick med vinst, trots det valde att lägga ned eller flytta från Norrköping. Ungefär 500 Norrköpingsbor blev arbetslösa. Genom att arbeta för fler sociala och kooperativa företag där de anställda är delägare så ökar långsiktigheten och den lokala förankringen i kommunens näringsliv.

• En växande välfärd – Inom bland annat förskola, skola och äldreomsorg kommer vi att behöva anställa 1000-tal personer under de kommande fyra åren. Genom att utbilda fler och höja lönerna i dessa oerhört viktiga bristyrken så kan vi också bekämpa arbetslösheten. Och naturligtvis ska våra skattepengar gå till att anställa fler och inte slösas bort i privata välfärdsföretags vinster.

Att människor har ett arbete med bra lön och goda arbetsvillkor är en förutsättning för det fria och jämlika samhälle vi vill se. Kvartetten har inte lyckats med att bekämpa den höga arbetslösheten i Norrköping trots fyra år av stark högkonjunktur. Därför är kampen mot arbetslöshet en av våra viktigaste frågor, både före och efter valdagen.

Läs artikeln på nt.se här!

(kan kräva prenumeration)

Nicklas Lundström och Deniz Butros