Medlemsmöte

Medlemsmöte den 10 oktober

Onsdagskvällen den 10 oktober hölls medlemsmöte på ABF Norrköping Bergslagsgården, det var det andra efter valet den 9 september. Mötets huvudpunkter var val av oppositionsråd/kommunalråd, under förutsättning att Kommunfullmäktige beslutar om det under sammanträdet den 15 oktober, och val av ordinarie ledamot och ersättare i kommunstyrelsen. Möte skulle också välja politisk sekreterare, samt informera om den valtekniska samverkan Vänsterpartiet Norrköping inlett med moderaterna och miljöpartiet.

35 medlemmar kom till mötet.

Kerstin Hildebrand presenterade valberedningen och valberedningens förslag, hon betonade att det nu är upp till medlemmarna att besluta. Uppdraget angående val av politisk sekreterare lämnade dock valberedningen tillbaka till styrelsen. Det fanns en del åsikter från medlemmar angående valberedningens arbete, men inga motförslag lämnades.

Det blev en diskussion angående utlysande av tjänst till politisk sekreterare. I en omröstning vann Nicklas Lundströms förslag att medlemsmöte ska besluta om val av ny politisk sekreterare, naturligtvis ska de kamrater som politiska sekreteraren ska komma arbeta tillsammans med vara med i processen med att ta fram ett förslag.

Nicklas Lundström valdes med acklamation till oppositionsråd/kommunalråd. Han reste sig och tackade för förtroendet och berättade lite om sin politiska resa i vänsterpartiet.

Deniz Butros valdes till ordinarie ledamot i kommunstyrelsen och Nicklas Lundström valdes till ersättare i kommunstyrelsen.

Ricardo Olivares berättar om den valtekniska samverkan

Ricardo och Olof berättade om de samtal som pågått under en tid med moderaterna och miljöpartiet. De berättade att ett avtal skrivits under så sent som samma eftermiddag. De var nöjda med förhandlingarnas resultat och räknade upp de nya platser i nämnder som Vänsterpartiet fått iom överenskommelsen. De avslutade med att säga att inga samtal eller överenskommelser med SD har förekommit.

Mötet avslutades med en kort genomgång av ekonomin av Marcus Posada. Sedan berättade Olof Carlstein om det aktiviteter som ligger närmast i tiden. Sedan avslutades mötet och ordföranden tackade för visat intresse.

Fr.v. Nicklas Lundström och Deniz Butros