Politiskt arbete

Vänsterpartiet Norrköping söker politisk sekreterare

Vänsterpartiet Norrköping söker politisk sekreterare (50 %)

Som politisk sekreterare arbetar du med politik, kommunikation, organisation, strategi och administration. Du kommer att fungera som en resurs för Vänsterpartiet Norrköping och arbeta tätt tillsammans med Vänsterpartiets oppositionsråd Nicklas Lundström. Du kommer även att arbeta med kommunfullmäktigegruppen, andra förtroendevalda och partiföreningens styrelse. Dina arbetsuppgifter som politisk sekreterare kommer vara varierade men ha ett stort fokus på politisk kommunikation, intern såväl som extern. God social och kommunikativ förmåga är helt central.

Tjänsterna är mandattidsbundna vilket innebär att tillträdesdatum är tidigast 2018-12-01, men går att justera hänsyn till den sökandes möjligheter. Tjänsten och löper längst till och med 2022-12-31 med rätt till tjänstledighet från ordinarie arbete enligt kommunallagen.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna som politisk sekreterare är att:

• planera och administrera möten med kommunfullmäktigegrupp, parlamentariker i nämnder och styrelser, intresseorganisationer med mera
  • Arbeta med strategi och politikutveckling
  • organisera och genomföra studiebesök i Norrköpings kommuns verksamheter
  • arbeta med media, sociala medier, kommunikation och opinionsbildning
  • ha kontakt med invånare, förtroendevalda, partimedlemmar och tjänstepersoner i Norrköping
  • utgöra en resurs för partiföreningens parlamentariker, främst i nämnderna
  • utgöra ett organisatoriskt och politiskt stöd till partiföreningen, exempelvis som projektledare vid arrangemang

Kvalifikationer:

Vi söker dig som är väl insatt i Vänsterpartiets politik och organisation, har en god analytisk förmåga samt formulerar dig väl i tal och skrift. Arbetet sker periodvis under tidspress och du behöver snabbt kunna sätta dig in i nya frågor.

Du bör vara bra på att strukturera och planera ditt arbete självständigt och i grupp. Arbetet kräver att du har lätt för att ta ut det viktigaste ur en stor mängd information. I praktiken att hitta de viktiga politiska frågorna i större mängder kommunala handlingar. Arbetet är stimulerande, omväxlande och ställer höga krav på självständighet, problemlösningsförmåga samt förmåga att slutföra och följa upp ditt arbete.

Störst vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi värdesätter god initiativförmåga och förmåga att skapa god kontakt med andra. Erfarenhet av politiskt arbete i Vänsterpartiets organisation, och/eller i andra politiska, fackliga eller ideella organisationer är meriterande.

Relevant högskoleutbildning inom statsvetenskap, kommunikation eller juridik är också meriterande. Kunskaper i och erfarenhet av arbete med digital kommunikation och sociala medier är något som vi värderar högt.

Du har ett stort intresse för politik och ha god kännedom om Vänsterpartiets politik. En förutsättning för arbetet är att du delar Vänsterpartiets värderingar.

Vänsterpartiet arbetar aktivt för mångfald och vi ser gärna sökande med annan etnisk bakgrund än svensk. Vi ser även gärna kvinnliga sökande eftersom vi strävar efter jämn könsfördelning.

Tjänsten tillsätts enligt lagen om politiska sekreterare vilket ger dig laglig rätt till tjänstledighet från din nuvarande tjänst. Lön enligt Norrköpings kommuns riktlinje för politiska sekreterare. Lönenivån för politiska sekreterare har fastställts av personalutskottet. Arbetstiden är oreglerad och viss arbetstid kan vara förlagd på kvällar och helger.

Sista dag att ansöka är: 18 november 2018
Tillträdesdatum: 1 december 2018 eller enligt överenskommelse
Anställningsform: Visstidsanställning till 2022-12-31.
Omfattning: Halvtid (50 %).
Mer information lämnas av: Nicklas Lundström, oppositionsråd.

Vi tar gärna emot din ansökan med CV och personligt brev. Vänligen skicka din ansökan och eventuella frågor till Nicklas Lundström på [email protected] senast 18 november.