Budget 2019

Debattartikel i NT- Stoppa nedskärningarna

Nicklas Lundström skriver i Norrköpings Tidningar idag lördag den 15 december, en debattartikel om Vänsterpartiet Norrköpings budgetförslag för 2019.

Stoppa nedskärningarna – satsa på välfärden.

Lars Stjernkvist och de tre högerpartier han samarbetar med vill att kommunfullmäktige på måndag ska anta en radikal nedskärningsbudget för Norrköping. Det skulle innebära ett stålbad för stora delar av vår gemensamma välfärd. 3 % ska sparas i hela kommunen med undantag för skolan. Det handlar om 140 miljoner under 2019. Bara för äldreomsorgen skulle det innebära mellan 150 och 300 färre anställda. Alla som vet någonting om hur en arbetsdag i till exempel hemtjänsten ser ut förstår att det är helt orimligt.

Den styrande Kvartetten menar att man ska lägga en tilläggsbudget lite senare när vi har en regering i Sverige och vet exakt hur statsbidragen till Norrköping och andra kommuner blir. Problemet är att det redan ute i kommunen planeras för stora neddragningar och att det redan gjorts svårare att anställa, och det i en tid när det är brist på nästan alla sorters välfärdsarbetare, från undersköterskor till socialsekreterare och lärare.

Vi i Vänsterpartiet menar att detta är både onödigt och destruktivt. Oavsett vilken regering vi får så kommer kommunerna att få tillskott eftersom alla partier utom SD har sett de stora behoven och vill skjuta till pengar. Vi anser att det är direkt oansvarigt att bortse från det och påbörja ett nedskärningsprogram redan nu på måndag.

Vänsterpartiet Norrköpings nyvalda nämndledamöter.

Istället för nedskärningar går vi till fullmäktige med ett mindre antal mycket träffsäkra satsningar för att bygga ett bygga ett mer jämlikt Norrköping. Det handlar om de frågor vi gick till val på – fler och billigare hyresrätter, välfärdssatsningar och att det ska investeras i hela Norrköping.

1. Vi stoppar det årliga vinstuttaget ur Hyresbostäder i Norrköping på 17 miljoner, de pengarna behövs för renoveringar och för att bygga fler billigare hyresrätter.

2. En lönehöjning på 1000:- i månaden för samtliga anställda med undersköterskeutbildning. Det handlar om ett högkvalificerat och samhällsviktigt yrke där det råder arbetskraftsbrist. Bara 4 kommuner i hela Sverige betalar lägre löner än Norrköping.

3. Hagebyhallen ska rustas upp och byggas ut till en fullstor och modern idrottsanläggning så att den motsvarar behoven i stadsdelen.

4. Cykelnätet ska byggas ut och kopplas ihop för 5 miljoner extra per år. Det håller inte att vår växande stad hör till de sämsta i Sverige när det gäller att ta sig fram med cykel

Självfallet är vårt budgetförslag finansierat till sista kronan. Vi räknar in statsbidragen, vi slutar med det mycket olönsamma skattestödet till flygplatsen och vi minskar överskottsmålet mer än kvartetten detta mycket ovanliga år. Norrköping behöver välfärdssatsningar och investeringar – inte brutal nedskärningspolitik.

Nicklas Lundström, oppositionsråd (V)

Läs den skannade artikeln i Norrköpings Tidningar här nedan: