Riksdagspolitik

”Det svåra beslutet är fattat”

Vänsterpartiet röstar inte för Löfven och högerns mök-politik (officiell benämning på MittenÖverrenskommelsen hädanefter). Men vi släpper på fredag fram Löfven med en gul knapp istället för att riskera en SD-stödda Kristersson-regering. Det var de reella alternativen.

Men Löfven kommer att leva under ett ständigt misstroendehot från vänster. Om han lägger fram förslag som korsar våra röda linjer – marknadshyror och försämrad LAS – då kommer vi att försöka fälla regeringen med en missförtoendeomröstning. I det läget är vi vågmästare. Vi kommer inte att sitta stilla om två av de viktigaste fundamenten i den välfärdsstat arbetarrörelsen byggt upp under 100 år angrips – hyresregleringen och arbetsrätten. Detta är ett 100% skarpt löfte från Vänsterpartiet.

Den fjantiga ”anti-V-klausulen” är i praktiken historia och vi kommer att samarbeta med S och MP och räknar med att få igenom politiska förslag.

Vi kommer tillsammans med S att försvara de jämlikhetsreformer vi genomfört, och att de som försvunnit med M/KD-budgeten ska återinföras.

Vi är i skarp opposition mot högerpolitiken och kommer att kämpa mot och rösta ner all skitpolitik de kommande åren – ansvaret för den faller såklart på de som röstar för den politiken. Förutom marknadshyror och försämrad arbetsrätt innehåller ju ”mök” galenskaper som svagare kollektivavtal, privatiserad arbetsförmedling, tripplat RUT, sänkta löner och gigantiska skattesänkningar för de allra rikaste.

Den kommande tiden kommer att innebära hårda politiska strider – som vi kommer att ta. Hoppas att du kommer med oss i den kampen!

Här kan du bli medlem

Nicklas Lundström, oppositionsråd Vänsterpartiet Norrköping