Äldreomsorg

Rädda äldreomsorgen!

I en artikel uppmärksammar Folkbladet den 29 januari, att ”kvartetten”, S,C,L och KD, nu föreslår en tilläggsbudget. De väljer nu att göra det Vänsterpartiet föreslog för tre veckor sedan.

”Sent ska syndaren vakna, onödigt sent!” Så kommenterar Ricardo Olivares från Vänsterpartiet Kvartettens tilläggsbudget.

VAD VAR DET VI SA?!
Nedskärningarna på Norrköpings äldreomsorg är oacceptabla kommenterar Ricardo Olivares:

”Sent ska syndaren vakna, onödigt sent! Nu har Kvartetten kommit på att vård- och omsorgsnämnden i Norrköpings kommun är i skriande behov av omedelbara resurser för att förhindra att våra äldre och funktionsnedsatta får sämre livskvalitet.

Kvartetten föreslår nu en tilläggsbudget på 25 miljoner riktad till vården och omsorgen. Precis samma sak som Vänsterpartiet föreslog i nämnden den 17 januari för att dämpa effekterna av S och högern föreslagna neddragningar.

I nämnden valde alla partier i Kvartetten plus SD och M att yrka på avslag till Vänsterpartiets förslag. Nu väljer Kvartetten att göra exakt det som Vänsterpartiet föreslog för tre veckor sedan.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över detta agerande, jag tror att jag väljer att gråta med tanke på situationen majoriteten har lyckats skapa med sin politiska strategi. Hela havet stormar är inget som lämpar sig när vi ansvarar för våra sköraste medborgare.”

Här är länk till artikeln i Folkbladet.

Vänsterpartiet Norrköping kampanjar på Facebook:

RÄDDA ÄLDREOMSORGEN!
Trots att besparingarna nu verkar mildras något så märks Kvartettens nedskärningar varje dag ute i äldreomsorgen. Färre anställda ska göra mer och man får knappt ta in vikarier längre. De över 70 miljoner som S och högern vill skära ner motsvarar 100-tals anställda. Vänsterpartiet säger tydligt NEJ till nedskärningspolitiken!

Om du är på Facebook – gilla oss och och delta i kampanjen!