Vården

Regionpolitik: Glest bundna maskor i privata vården

Ricardo Olivares, ledamot i regionfullmäktige, skriver i Norrköpings Tidningar den 14 februari 2019 en debattartikel om den privata Vårdcentralen Mirum som bedrivit verksamhet som inte uppfyllt kraven för sina anställda.

Här är hela texten:

Glest bundna maskor i privata vården

Efter en granskning av Sveriges Radio P4 Östergötland som publicerades 23 januari framkom att den privata Vårdcentralen Mirum i Norrköping hade bedrivit verksamhet trots att de inte uppfyllt kraven. De har saknat både kollektivavtal och grundläggande försäkringsskydd för sina anställda samtidigt som vårdcentralen heller inte gjort några pensionsavsättningar. Det tog Region Östergötland åtta månader att kontrollera att den privata vårdcentralen levde upp till villkoren för sina anställda och då först efter att det påtalats i media.

Alla regionpolitiker är tvingade av en borgerligt genomförd lagstiftning att ha så kallat vårdval inom primärvården. Ett vårdval som innebär att vem som helst får öppna en vårdcentral om man uppfyller de krav som Region Östergötland ställer. Företagen väljer själva vart de geografiskt ska finnas. Sen är tanken att de ska konkurrera med varandra för att locka medborgarna att lista sig.

Om målet är att maximera vinsten blir det rationellt att glida på regelsystemet för att dra in mer pengar. Det går att minska sina utgifter genom att inte göra allt det som man egentligen är skyldig att göra. Vänsterpartiet har en annan syn på det hela.

Vänsterpartiet vill ha en offentlig, demokratiskt styrd vård som fördelas jämlikt och ger god insyn för medborgarna. En gemensamt finansierad vård ska drivas i offentlig regi för att kunna styras av behov istället för lönsamhet. Vänsterpartiet anser att sjukvård ska bedrivas utan vinstintressen. Då kan vi garantera att de som har störst behov av vård också får den.

Människor är inte kunder när de besöker sjukvården utan samhällsmedborgare som behöver vård. Det är en stor skillnad. Sjukvården är inte en marknad att likna vid ett köpcentrum. Sjukvården är en grundläggande trygghet som alla har rätt till.

Ricardo Olivares, ledamot i regionfullmäktige

Här är länk till artikeln på nt.se:

Läs den skannade artikeln nedan: