Kommunstyrelsen

Stoppa nedskärningarna med tilläggsbudgeten

I en artikel i Folkbladet den 12 februari kommenterar V:s oppositionsråd Nicklas Lundström att kommunstyrelsen nu antagit en tilläggsbudget, som visserligen mildrar kvartettens nedskärningar i vård- och omsorgsnämnden, men som ändå är otillräcklig:

Kvartetten följer Vänsterpartiets tidigare förslag och mildrar nedskärningarna i vård- och omsorgsnämnden. Det beslutades på kommunstyrelsen då en tilläggsbudget antogs för att sedan gå till beslut i kommunfullmäktige i mars. Nicklas Lundström, oppositionsråd (V), kommenterar till Folkbladet:

– Vi ser att Kvartetten med denna tilläggsbudget snubblar i rätt riktning. I enlighet med vad Vänsterpartiet tidigare föreslagit så mildrar de nedskärningarna i Äldreomsorgen med cirka 24 miljoner. Det är dock långt ifrån tillräckligt.

Vård och Omsorg skär ner med över 70 miljoner i år. Det har redan gett äldreomsorgen minskade möjligheter att ta in vikarier. De anställda har svårare att ta ut sin semester samtidigt som välbehövliga anställningar fått avslag.

– Vi i vänstern fortsätter att stå upp för de äldre och undersköterskorna. På kommunstyrelsen föreslog vi att de pågående nedskärningarna i äldreomsorgen helt enkelt skulle stoppas. 2019 är exceptionellt då regeringsbildningen och statsbidragen dröjt. Därför omfördelar i år pengar från kommunens överskott till äldreomsorgen. Det är orimligt att Norrköpings äldre ska betala för de politiska turerna som varit avslutar Nicklas.

Artikeln från Folkbladet 12 februari hittar den här.